Joscha Steffens: Uchronia (Totale Erinnerung)
Installatie

Activiteit van externe partij

Datum: vrijdag 20 april 2018 om 18:00 uur tot 7 mei 2018 om 18:00 uur
Locatie: Goethe-Institut Amsterdam, Herengracht 470, Amsterdam
Toegang: Vrij toegang. Aanmelden via +31 20 5312900 of info-amsterdam@goethe.de
Joscha Steffens: Uchronia (Totale Erinnerung)
© Joscha Steffens

De Duitse kunstenaar Joscha Steffens toont in het Goethe-Institut Amsterdam zijn project Uchronia [Totale Erinnerung] en dompelt hij de bezoeker onder in een wereld die het verleden in het moderne heden katapulteert en datgene wat schijnbaar vergeten is, weer laat herleven.

De werken van Joscha Steffens zijn flikkerende beelden die ontstaan vanuit een wereld van geënsceneerd geweld en de esthetisering ervan: vanuit verscholen oorlogsspeelplaatsen in bossen tot in de digitale parallelle werelden van virtuele slagvelden die live door een miljoenenpubliek op beeldschermen worden gevolgd. Bij zijn onderzoeken stelt Steffens zich niet alleen op als kunstenaar en stille waarnemer, maar fungeert hij ook steeds als actieve speler, als onderdeel van de voortdurende illusie van een existentiële strijd. Zijn langetermijnprojecten zijn gebaseerd op intensief onderzoek en ontwikkelen zich vanuit een praktijk die het midden houdt tussen journalistiek en documentaire fotografie.

De kunstenaar benadert de subculturele groeperingen en hun brute bezigheden zonder ze te beoordelen, ook al zal dit moreel een grote uitdaging zijn, zoals in zijn nieuwste werk Uchronia [Totale Erinnerung] dat in het Goethe-Institut Amsterdam te zien zal zijn. Joscha Steffens volgde een groep occulte SS-fanatici in de Baltische staten die weigeren de nederlaag van de nazi's in de Tweede Wereldoorlog te accepteren en de periode tussen 1941 en 1944 verheerlijken. Met voortdurende nabootsingen van historische operaties, militaire drillcamps en reconstructies van vermeende wonderwapens, zoals de tijdmachine Die Glocke, overschrijden ze gevaarlijk genoeg de grens van een historisch spel tot in het absurde. Steffens besloot de beklemmende realiteit te vertalen naar een sciencefiction-script en dit met de leden van de SS-clans tijdens nachtelijke opnames vast te leggen. Zo ontstond er een provocatieve spelsituatie, waarin kwesties als autoriteit, macht en onderwerping worden verbeeld en gedemonstreerd.

Dit project toont een nieuwe vorm van documentaire die zowel fictie als werkelijkheid onderzoekt, vertaalt, genereert en opnieuw simuleert. Daarbij verandert een imitatieslagveld in een spel van regels en bevelen en wordt een tijdloos eiland de thuisbasis van de nazi-tijdmachine.

De installatie Uchronia bestaat uit het originele nazi-fetisjobject Die Glocke, dat voor de tentoonstelling vanuit de Baltische staten naar Amsterdam kon worden overgebracht, en het filmmateriaal, maar ook uit gevoelige documenten uit het familiearchief van de kunstenaar. De collectie Koloniaal Instituut bestaat uit 31 SS-veldpostbrieven die allemaal in 1943 door Steffens' oudoom in Amsterdam zijn geschreven. Deze brieven, die hij tijdens zijn diensttijd bij het Nederlandse SS-hoofdkwartier aan zijn vrouw Maria schreef, gaan vaak over het verlangen naar geborgenheid en intimiteit en het gemis van het dagelijks leven thuis. Ze reppen met geen woord over wat de aanwezigheid van de SS-troepen in deze fase van de bezetting betekende. De huidige groeiende cultus en het perverse fanatisme rond de SS-eenheden van de nazi's wordt zo nogmaals op een ander niveau verduidelijkt en er ontstaat een concrete historische situering, een persoonlijke verwevenheid met het verleden en de stad Amsterdam.

Dit project is (mede)mogelijk gemaakt door het AFK (Amsterdams Fonds voor de Kunst).

Goethe-Institut Amsterdam


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger