
Duitsland  Instituut

Weekblad 'Der Spiegel' bestaat zestig
jaar
Nieuws

Achtergrond  -  4  januari  2007

(4 januari  2007) Der Spiegel  bestaat vandaag zestig jaar.  Jarenlang
was het weekblad het meest invloedrijke medium van de Duitse
Bondsrepubliek en gold het als  hoeder van de naoorlogse Duitse
democratie.

Der  Spiegel  was  het  eerste  nieuwsmedium van de  Bondsrepubliek  toen  het  op  4
januari  1947 verscheen.  In  de  jaren  daarna  ontwikkelde  het  zich  onder  de
bezielende leiding  van  oprichter  Rudolf  Augstein  (1923-2002),  die  tot  1994
hoofdredacteur  bleef,  tot  het  machtigste  medium van Duitsland.  Der  Spiegel  brak
met  de  vooroorlogse  perstraditie  van  gehoorzaamheid  en  onderdanigheid  aan  de
staat.  Het  had  journalistieke  pretenties  die  verder  gingen,  het  wilde  de  feiten
brengen,  ook  als  die  de  staat  niet  welgevallig  waren.  Zo  ontwikkelde  Der  Spiegel
zich  tot  dé  opiniemaker  van  Duitsland.     

Naamsbekendheid  kreeg het  weekblad  in  1950,  toen  het  beweerde  dat  Bonn door
omkoping  van  parlementsleden de  voorlopige  hoofdstad  van  de  naoorlogse
Bondsrepubliek was geworden.  De Bondsdag zette er  direct  een commissie op,  de
Spiegel-commissie,  die  de  zaak  echter  nooit  helemaal  heeft  kunnen ophelderen.

Het  zou  niet  de  laatste  keer  zijn  dat  het  weekblad  zijn  naam aan een politiek
schandaal  verbond.  De  Spiegel-affaire  van  1962 haalde  zelfs  de
geschiedenisboeken.  Een  kritisch  artikel  over  het  Duitse  leger  was  voor  justitie
aanleiding om de auteur ervan, Conrad Ahlers,  tijdens diens vakantie in Spanje te
arresteren wegens landverraad.  Ook Augstein  werd vastgezet,  net  als  de uitgever
en  enkele  andere  redacteuren,  sommigen van  hen ruim honderd  dagen lang.  De
redactieruimtes  van  Der  Spiegel  werden bezet  en  onderzocht.  De  affaire  leverde
een storm van protest  op  en  in  binnen-  en  buitenland werd  verontwaardigd
gereageerd  op  deze  inmenging  in  de  persvrijheid.  De  aanklacht  werd  nooit
bewezen en  uiteindelijk  is  ook  geen van  de  gearresteerde  journalisten
veroordeeld.  Zoals  later  bekend werd,  hadden zowel  minister  van  Defensie  Franz
Josef  Strauss  als  kanselier  Konrad  Adenauer  hun hand in  de  affaire  gehad.  Omdat
niet de staat in deze zaak won, maar de persvrijheid zegevierde, geldt de Spiegel-
affaire  als  ijkpunt  in  de  geschiedenis  van  de  Duitse  naoorlogse  democratie.   

https://duitslandinstituut.nl/artikelen/?categorie=achtergrond
http://www.spiegel.de/


Duitsland  Instituut

Vanwege de  kritische  onderzoeksjournalistiek  die  het  blad  bedreef,  kreeg  Der
Spiegel  al  gauw de  bijnaam Der  Montagsschreck,  de  'schrik  op  maandag'  -  het
blad verschijnt op maandag. Nog steeds is het met een oplage van een miljoen en
ruim zes  miljoen  lezers,  toonaangevend.  Het  was  in  1994 de  eerste  krant  ter
wereld  met  een  interneteditie  en  ook  is  het  tijdschrift  in  de  TV-wereld
doorgedrongen:  Spiegel  TV werd al  in  1988 op RTL uitgezonden,  sinds 2001 zendt
Der  Spiegel  ook  uit  op  de  Berlijnse  zender  XXP.

Maar  de  invloed  van  de  eerste  decennia  heeft  het  niet  meer.  Het  Duitse
medialandschap is  steeds  uitgebreider  geworden,  TV  en  internet  zijn  een  steeds
belangrijker rol gaan spelen. Der Spiegel heeft niet meer het monopolie op scoops
en de  meningsvorming  in  Duitsland.  In  1993 kreeg Der  Spiegel  er  bovendien  een
geduchte  concurrent  bij  in  de  vorm van weekblad  Focus,  net  als  Der  Spiegel  een
full  colour  tijdschrift,  al  heeft  het  met  23  procent  nog lang niet  het  marktaandeel
van  Der  Spiegel:  42,5  procent.

De kritiek van vakbroeders op Der Spiegel luidt dat het blad niet meer de kwaliteit
heeft  van  weleer.  Franziska  Augstein,  journalist  en  dochter  van  Rudolf  Augstein,
noemde het  zelfs  een  “roddelblad  zoals  zoveel  andere  bladen”.  Maar  volgens
Spiegel-hoofdredacteur  Joachim Preuss  is  niet  het  niveau van  zijn  weekblad
minder  geworden,  maar  is  het  hele  Duitse  medialandschap verbeterd  –  mede
dankzij  de  standaard  die  Der  Spiegel  heeft  gezet.

ZDF Heute.de
60 Jahre  "Spiegel"

Zeit.de
Zum Geburtstag  ein  Machtkampf

Welt.de
60 Jahre  Dauerfeuer  aus  Hamburg

Dit  is  een  artikel  gedownload  via  duitslandinstituut.nl.

Artikel:  https://duitslandinstituut.nl/artikel/1460/weekblad-der-spiegel-bestaat-zestig-jaar

http://www.focus.de/
http://www.heute.de/ZDFheute/inhalt/30/0,3672,4292190,00.html
http://www.zeit.de/2007/02/Jubilaeum-SPIEGEL?page=all
http://www.welt.de/data/2007/01/04/1164607.html
https://duitslandinstituut.nl/artikel/1460/weekblad-der-spiegel-bestaat-zestig-jaar

