
Duitsland  Instituut

Schröder geeft Bild de bons
Bondskanselier  weigert  nog te praten met boulevardkrant

Achtergrond  -  17  maart  2004

(17 maart 2004) Bondskanselier  Gerhard Schröder (SPD) wil  de Duitse
boulevardkrant Bild  geen interviews meer geven. Dit  is  nieuws, maar
zeker niet  nieuw in Duitsland. Er zijn eerder regeringsleiders geweest
die weigerden contacten te onderhouden met onwelgevallige media.
Zo heeft  de vroegere bondskanselier  Helmut Kohl  principieel  niet  met
het opinietijdschrijft  Spiegel  gesproken. Dat werd destijds evenwel,
licht meesmuilend, afgedaan als een gebrek van de kanselier.  Deze
had, eigenwijs  en autoritair,  sowieso vaak de neiging problemen
gewoonweg auszusitzen,  oftewel zijn zin door te drijven.  Rondom
Schröder heerst  nu daarentegen grote opwinding.  Hoe komt een
kanselier  ertoe de Bild  in alle openbaarheid te verwijten een anti-
campagne tegen de bondsregering te voeren?

Bondskanselier  weigert  nog  te  praten  met  boulevardkrant

Schröder  heeft  de  Bild  met  zijn  uitlatingen een enorme dienst  bewezen.  Zoveel
staat  inmiddels  wel  vast.  Dagenlang kon  de  boulevardkrant  rekenen op  gratis
publiciteit. Het feit dat Schröder de Bild boycot, bevestigt al welke invloed uitgaat
van het massablad. Media van geringere betekenis zouden gewoonweg genegeerd
worden.  Bovendien  protesteerden andere  hoofdredacteurs  tegen deze  vorm van
interne  censuur  en  de  vereniging  voor  parlementaire  verslaggevers  klaagde
hierover bij  de perswoordvoerder van de kanselier  -  voldoende aanleiding voor de
media  om uitgebreid  over  het  voorval  te  berichten.  Zoveel  publiciteit  had  de
marketingafdeling  van  Bild  niet  beter  kunnen organiseren.  De  kanselier  is  in
zekere  zin  hun beste  werknemer.

Deze  onbedoelde  reclame voor  het  blad  was  te  verwachten.  Wat  dreef  de
kanselier  er  daarom toe  Bild  te  boycotten?  Wanneer  het  er  in  de  politiek
irrationeel  aan  toe  gaat,  lijkt  er  zich  altijd  een  analogie  met  het  privé-leven af  te
tekenen.  In  de  media  luidt  de  gangbare  analyse  daarom dat  Schröder  op  een
abrupte  manier  zijn  'liefdesrelatie'  met  Bild  beëindigd  heeft.  En  inderdaad
bestonden er ooit nauwe persoonlijke banden met het blad: Schröders vrouw Doris
heeft  er  als  verslaggeefster  gewerkt  en ook zijn  perswoordvoerder  Béla  Anda was

https://duitslandinstituut.nl/artikelen/?categorie=achtergrond
http://www.bild.t-online.de/BTO/index.html
http://www.gerhard-schroeder.de/servlet/PB/menu/-1/index.html


Duitsland  Instituut

eerder bij Bild  in dienst. Beroemd werd Schröders uitspraak, dat hij om te regeren
slechts  leunde op  "Bild,  BamS und die  Glotze",  doelend op  de  boulevardkranten
Bild  en  Bild  am Sonntag  en  de  televisie.  Daarbij  bleef  onduidelijk  of  dit  mooie
citaat  wel  ooit  in  deze  vorm uitgesproken is  of  puur  hoort  bij  een  geslaagde
fluistercampagne.  Maar  het  staat  buiten  kijf  dat  Schröder  lange tijd  bekend stond
als media-kanselier, die het contact met de pers actief opzocht. In zijn eerste jaar
als  kanselier  gaf  hij  al  evenveel  persconferenties  als  zijn  voorganger  Kohl
in  zestien  jaar.

Liefde  bekoeld

De verhouding  met  de  Bild  is  al  lang  niet  meer  zo  hartstochtelijk,  maar
bekoeld  omdat  de  regering  het  blad  voortdurend ervan  verdenkt  een  anti-
campagne te  voeren.  Aanleiding  voor  een  eerste  confrontatie  was  dat  Bild  begin
2001 een gemanipuleerde  foto  plaatste,  waarop  minister  van  Milieu  Jürgen Trittin
te  zien  was  als  geweldpleger  tijdens  een  demonstratie.  De  ruzie  bereikte
vervolgens  een  hoogtepunt  toen  Bild  kort  voor  de   Bondsdagverkiezingen van
2002 uitvoerig  verslag  deed van  de  'Miles  &  More-affaire'.  Met  name politici  van
de Groenen en  de  SPD werden ervan  beschuldigd  airmiles,  die  ze  tijdens
dienstvluchten  gespaard  hadden,  te  gebruiken  voor  vakantiereisjes.  De
toenmalige  secretaris-generaal  van  de  SPD Müntefering  diende zelfs  een
aanklacht  in  wegens  misbruik  van  gegevens,  die  hij  echter  korte  tijd  later  weer
introk.  Afgelopen november  kopte  Bild  "Ik  ben  het  zat,  kanselier"  en  in  januari
moest  minister  van  Volksgezondheid  Ulla  Schmidt  het  ontgelden  met  de  kop
"Minister,  u  maakt  ons  ziek".  Kort  daarop  werden er  gaten  in  het  pensioenstelsel
ontdekt,  die  geheel  niet  bleken te  bestaan.  Wat  Schröder  onlangs  zo  boos  heeft
gemaakt,  is  in  het  licht  van  het  voorafgaande eigenlijk  vrij  onschuldig.  Bild  vroeg
zich  schijnheilig  af  "Hoe houdt  de  kanseliersvrouw het  toch  uit?"

Maar  Schröder  is  een  wispelturige  politicus.  Soms heeft  hij  gewoonweg geen zin
meer  in  querulanten,  in  zijn  eigen  partij  danwel  bij  de  Bild.  En  dan  zegt  hij
"Basta!".  In  werkelijkheid  heeft  hij  dit  woord  slechts  één  keer  gebruikt,  op  een
vakbondsbijeenkomst  in  2000.  Deze woede-uitbarsting  was  alleen zo  treffend,  dat
het  telkens  weer  gebruikt  is  om een kanselier  neer  te  zetten,  die  intern  al  acht
keer  met  zijn  aftreden gedreigd  heeft.  Maar  deze  keer  heeft  Schröder  voor  de
afwisseling  niet  "Basta"  tegen zijn  getrouwen gezegd,  maar  tegen Bild.

Pakkende koppen

Het  zal  Bild  niet  afschrikken,  de  krant  zal  verder  campagne voeren.  Ze  moet  wel.
Het  blad  heeft  geen abonnees  en  wordt  alleen  bij  de  kiosk  verkocht.  Iedere  dag
opnieuw moet  ze  voor  haar  klanten  vechten.  Zonder  pakkende kop  blijft  de  krant

http://www.bams.de/
http://www.tagesthemen.de/sendungen/0,1196,OID3072122_VID3072130_OIT3072280_RESreal120,FF.html
http://www.lpb.bwue.de/aktuell/puu/1_02/B12-B14.htm
http://www.politikerscreen.de/direct.asp?page=/lexikon/lexikon_detail.asp
http://www.duitslandweb.nl/Actueel/Uitgelicht/SchrXder_gaat_MXntefering_komt.html


Duitsland  Instituut

liggen -  zodoende worden ook  de  meer  schreeuwerige  koppen niet  geschuwd,
wanneer  het  zo  uitkomt.  Bovendien  is  de  oplage  aan  het  dalen.  Intussen
schommelt  Bild  rond  de  magische  grens  van  4  miljoen  exemplaren.

Voor  hoofdredacteur  Kai  Diekmann betekent  het  dat  er  geknokt  moet  worden en
Schröder  is  daarvan niet  het  enige  slachtoffer.  Onlangs  beklaagde zich
bijvoorbeeld de regisseur van 'Gegen die Wand', de winnende film op de Berlinale,
dat  Bild  over  de  hoofdrolspeelster  dagen achtereen alleen  maar  berichtte  dat  zij
ook  ooit  in  pornofilms heeft  meegespeeld.  Regisseur  Fatih  Akin  reageerde  net  als
de  kanselier:  Bild  mocht  er  bij  de  première  in  Hamburg  niet  bij  zijn.

De Bild-campagnes zijn  echter  niet  geheel  willekeurig;  ze treffen velen,  maar  niet
iedereen.  Het  blad  laat  duidelijk  merken dat  het  een  voorkeur  heeft  voor  een
conservatieve regering. Zo verscheen tijdens de verkiezingsstrijd van 2002 na een
televisiedebat  de  kop  'Stoiber  winnaar'.  Representatieve  opinieonderzoeken
toonden echter  overduidelijk  aan  dat  de  bevolking  juist  kanselier  Schröder  beter
vond dan zijn  Beierse  CSU-uitdager.

Helpt  dan  een boycot?  Media-expert  Peter  Glotz,  partijcoryfee  en  tegenwoordig
mediaprofessor in St.  Gallen, merkte in de Tageszeitung  laconiek op dat alleen de
CDU-oppositie  hier  voordeel  van  ondervindt:  "Het  leidt  er  enkel  toe,  dat  Angela
Merkel  meer  interviews  krijgt."

Uit  het  Duits  vertaald  door  Andries  Kok.

Ulrike  Hermann is  journaliste  bij  de  Tageszeitung.  In  het  kader  van  het
Journalistenstipendium Duitsland-Nederland  werkt  zij  momenteel  bij  Het  Parool.
Frankfurter  Allgemeine  Zeitung
Geordnete  Verhältnisse

Süddeutsche  Zeitung
Eine  verlorene  Liebe

Der  Spiegel
"Bild"-Boykott:  FDP zitiert  Schröders  Sprecher  vor  Ausschuss

Dit  is  een  artikel  gedownload  via  duitslandinstituut.nl.

Artikel:  https://duitslandinstituut.nl/artikel/2252/schroder-geeft-bild-de-bons

https://duitslandinstituut.nl/common/failedimport
http://www.bundestag.de/info/mdb13/mdb/G/glotzpe0.html
http://www.taz.de/pt/.nf/home
https://duitslandinstituut.nl/common/failedimport
http://www.parool.nl/
http://www.faz.net/s/Rub6EAA9BF249C249FE86A5EFF3F83DC130/Doc~EC769B8A14349407F90B0033720FDAB4A~ATpl~Ecommon~Scontent.html
http://www.sueddeutsche.de/deutschland/artikel/950/27923/
http://www.spiegel.de/politik/deutschland/0,1518,290158,00.html
https://duitslandinstituut.nl/artikel/2252/schroder-geeft-bild-de-bons

