
Duitsland  Instituut

'ARD en ZDF falen in berichtgeving
over Egypte'
Krant verwijt  zenders gebrek aan gevoel  voor 'historische situatie'

Achtergrond  -  4  februari  2011

De grootste Duitse publieke zenders ARD en ZDF zijn tekortgeschoten
in hun berichtgeving over Egypte.  Vooral  dagblad Frankfurter
Allgemeine Zeitung verwijt de zenders inflexibiliteit en een gebrek aan
gevoel  voor journalistiek in hun omgang met de ‘historische situatie'
in Egypte.

Als  woensdag in  Cairo  rellen  uitbreken tussen  de  demonstranten  en  aanhangers
van de  Egyptische  president  Mubarak,  denkt  het  statige  dagblad  Frankfurter
Allgemeine Zeitung terug aan “de beelden van de massademonstraties in de DDR”
in  1989.

Bij alle verschillen tussen de gebeurtenissen die leidden tot de val van de Muur en
de perikelen  in  Egypte,  ziet  de  krant  overeenkomsten  als  het  gaat  om het
meeleven met  de  demonstranten  en  het  gevoel  te  kijken  naar  historische
beelden.De FAZ  omschrijft  het  met  gevoel  voor  dramatiek  als  “das  Gefesseltsein
in der Zeitgenossenschaft des Augenblicks” – “geboeid door de actualiteit van het
ogenblik”.

Soap
Om vervolgens fijntjes op te merken dat we uitsluitend dankzij zenders als CNN en
de BBC deelgenoot  van  de  geschiedenis  zijn  geworden.  De  grootste  Duitse
publieke  zenders  ARD en  ZDF bleven woensdagmiddag onverstoord  bij  hun
programmering, respectievelijk een soap en een kookprogramma. “Om je de haren
uit  het  hoofd  te  trekken”,  aldus  de  FAZ.

Opiniesite  Spiegel  Online  meldt  dat  ook  andere  media  kritiek  hebben geuit  op  de
berichtgeving  over  Egypte  op  beide  zenders.  Maar  zo  fel  als  de  statige  FAZ  zich
toont,  lees  je  het  zelden  in  de  Duitse  kranten.  Het  dagblad  heeft  het  over  een
“gebrek  aan  gevoel  voor  journalistiek  en  ethiek”  en  verwijt  de  ARD en  ZDF
gemakzucht,  “die  de  kijker  het  gevoel  geven te  worden bespot”.

Kritiek
De hoofdredacteur  van  de  ARD,  Kai  Gniffke,  laat  in  een  reactie  weten  zich  niet  te

https://duitslandinstituut.nl/artikelen/?categorie=achtergrond


Duitsland  Instituut

herkennen in  de  kritiek.  Hij  haalt  de  tien  nieuwsuitzendingen aan die  zijn  zender
alleen  al  in  de  voormiddag aan Egypte  weidde.  De  rest  van  de  dag verzorgde de
ARD praktisch  elk  uur  een  ‘Tagesschau’-uitzending  en  een  aantal
actualiteitenprogramma’s.  Bovendien  leverde  Einsextra  –  de  pendant  van  het
digitale  kanaal  van  de  NOS Journaal24  –  de  hele  dag  door  actuele  berichten  over
Egypte.

De ARD-chef  stak  wel  de  hand in  eigen  boezem als  het  ging  om de  aanloop  naar
de  onlusten  in  Egypte.  Tegen de  radiozender  Deutschlandradio  Kultur  hekelde  hij
de  blinde  vlek  die  zijn  nieuwsredactie  voor  de  situatie  in  Egypte  had.  Daardoor
had de  ARD bijvoorbeeld  veel  minder  aandacht  voor  mensenrechtenschendingen
in  het  land  dan in  landen als  China  en  Iran.  “Alsof  ik  in  mijn  achterhoofd  een
scheiding  heb gemaakt  tussen  aardige  en  slechte  despoten,”  aldus  de
hoofdredacteur  –  die  meldde  dat  ook  de  meeste  andere  nieuwsmedia  op  dit  vlak
tekort  waren  geschoten.

Ook  ZDF-hoofdredacteur  Peter  Frey  duldde  geen kritiek  op  de  berichtgeving  van
zijn  zender  de  afgelopen dagen.  De  ZDF had de  situatie  in  Egypte  naar  zijn
mening  “excellent”  gecoverd.  Als  de  zender  al  iets  had  gemist,  dan  was  dat
hooguit  wanneer  de  veiligheid  van  de  correspondenten  in  het  land  in  het  geding
was.

Geen genoegen
De FAZ nam geen genoegen met de verklaringen van beide hoofdredacteuren. Het
verweer  dat  Egypte  op  de  Duitse  zenders  inderdaad het  nieuws en  de
actualiteitenprogramma’s  domineerde,  noemt  de  krant  in  een  vervolgartikel
vanzelfsprekend en  dus  “bijzaak”.  Het  dagblad  hekelt  de  “geroutineerde
traagheid” bij  beide zenders,  die daardoor een historisch moment hebben gemist.
De  krant  neemt  het  ze  vooral  kwalijk  de  rede  van  Mubarak  –  dinsdagavond
rechtstreeks  op  CNN en  BBC –  niet  live  te  hebben uitgezonden.  Terwijl  (maar
volgens  de  FAZ  juist  omdát)  de  toespraak  midden in  een  nieuwsuitzending  viel.

De FAZ illustreert het gebrek aan gevoel voor wat er in Egypte gaande was met de
opmerking  die  een  ZDF-nieuwslezer  aan  het  begin  van  de  week  maakte.  De
presentator  vroeg  de  correspondent  in  Cairo  of  die  zijn  parasol  erom zou
verwedden dat  Mubarak  de  opstand politiek  zou  overleven.  Dezelfde
correspondent  moest  woensdag middenin  zijn  verslag  tijdens  een  uitzending
wegduiken  toen  hij  de  lasergeleiding  van  een geweer  op  zijn  cameraman gericht
zag.  “Wie  heeft  het  dan  nog over  parasols  –  behalve  die  waarmee Duitsland  van
het  nieuws wordt  afgeschermd?”  zo  luidde  het  cynische  commentaar  van  de  FAZ.



Duitsland  Instituut

Na het incident met de correspondent,  Dietmar Ossenberg,  heeft  de ZDF besloten
alle  journalisten  uit  Egypte  terug  te  trekken.

Dit  is  een  artikel  gedownload  via  duitslandinstituut.nl.

Artikel:  https://duitslandinstituut.nl/artikel/242/ard-en-zdf-falen-in-berichtgeving-over-egypte

https://duitslandinstituut.nl/artikel/242/ard-en-zdf-falen-in-berichtgeving-over-egypte

