
Duitsland  Instituut

Factsheet: de Duitse publieke omroep
Serie:  Duitse publieke omroep

Achtergrond  -  8  maart  2018  -  Auteur:  Josta  van  Bockxmeer

De Duitse publieke omroep bestaat uit ARD, ZDF en Deutschlandradio.
Die bestaan weer uit  verschillende regionale zenders.  In totaal  tellen
de öffentlich-rechtlichen  ruim 20 tv-zenders,  meer dan 60
radiozenders en rond de 25.000 medewerkers in vaste dienst.  Die
worden grotendeels betaald uit  de Rundfunkbeitrag.

Publieke  zenders
-  ARD:  Arbeitsgemeinschaft  der  öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten  der
Bundesrepublik  Deutschland.  De  omroep bestaat  uit  negen regionale  omroepen:
Bayerischer  Rundfunk  (BR),  Hessischer  Rundfunk  (HR),  Mitteldeutscher  Rundfunk
(MDR),  Norddeutscher  Rundfunk  (NDR),  Westdeutscher  Rundfunk  (WDR),  Radio
Bremen,  Rundfunk  Berlin-Brandenburg  (RBB),  Saarländischer  Rundfunk  (SR)  en
Südwestrundfunk  (SWR).  ARD heeft  ook  nog  de  populairwetenschappelijke  zender
Alpha.  Iedere  omroep heeft  als  toezichthoudende instantie  een  Rundfunkrat,  die
samengesteld wordt uit  verschillende groepen in de samenleving, zoals kerken en
vakbonden.

- ZDF: Zweites Deutsches Fernsehen. De omroep zendt sinds 1963 uit. Anders dan
de ARD bestaat  de  omroep niet  uit  regionale  omroepen.  De  toezichthouders  van
de ZDF komen bij  elkaar in  de Fernsehrat.  Van die laatste maken ook politici  deel
uit.  In  2014 bepaalde  het  Constitutioneel  Hof  dat  het  aandeel  politici  in  de
Fernsehrat  omlaag moest,  na  klachten  over  politieke  beïnvloeding  van  de  ZDF-
programma’s.

-  Deutschlandradio  is  de  Duitse  nationale  radiozender  en  bestaat  sinds  1994.  De
uitzendingen van  Deutschlandradio  worden verzorgd  door  Deutschlandfunk,
Deutschlandfunk  Kultur  en  Deutschlandfunk  Nova.  

-  Deutsche  Welle  is  de  Duitse  wereldomroep,  een  tv-  en  radiozender  en
nieuwswebsite  voor  het  buitenland,  gezeteld  in  Bonn en  Berlijn.  De  zender  biedt
journalisten  wereldwijd  een  onafhankelijk  platform en  zet  zich  in  voor  de
verspreiding  van  waarden als  democratie  en  vrijheid  van  meningsuiting.

-  3sat  biedt  voornamelijk  cultuurprogramma’s.  De  uitzendingen worden

https://duitslandinstituut.nl/artikelen/?categorie=achtergrond


Duitsland  Instituut

gemeenschappelijk  gefinancierd  door  de  ARD,  de  ZDF en  de  Oostenrijkse  en
Zwitserse  publieke  omroep en  zijn  in  alle  drie  de  landen te  zien.  De  uitzendingen
worden gemaakt  in  de  ZDF-studio’s  in  Mainz.

-  Arte  is  een  Frans-Duitse  cultuurzender,  die  sinds  1991 bestaat.  Binnen de  ZDF
werken 70  mensen voor  Arte,  die  per  jaar  ongeveer  1250 uur  uitzending
produceren. Samen hebben ARD en ZDF de ‘Arte Deutschland TV GmbH’. Frankrijk
draagt  evenveel  bij  aan  de  financiering  en  de  programmering  van  Arte  als
Duitsland.  

-  PHOENIX is een informatiezender van ARD en ZDF. Op Phoenix zijn live debatten
in  de  Bondsdag en  het  belangrijkste  politieke  nieuws te  zien.  Phoenix  zendt  ook
debatprogramma’s  en  documentaires  uit.

-  KiKa  staat  voor  Kinderkanal.  De  zender  is  verantwoordelijk  voor  de
kinderprogramma’s  van  ARD en  ZDF.  KiKa  bestaat  sinds  1997.

-  Funk  is  de  jeugdzender  van  ARD en  ZDF,  die  zich  op  14-  tot  29-jarigen  richt.
Funk  wordt  voor  een  derde  door  de  ZDF en  voor  twee derde  door  de  ARD
gefinancierd.

Serie  Duitse  publieke  omroep
De  öffentlich-rechtlichen  -  ARD,  ZDF  en  Deutschlandradio  -  liggen  onder  vuur.  De
zenders  zijn  te  duur,  te  elitair,  werken  te  weinig  transparant  en  vormen  oneerlijke
concurrentie  met  andere media,  luidt  de kritiek.  De deelstaten,  die  over  de publieke
omroep  gaan,  eisen  harde  bezuinigingen  en  hervormingen.  In  deze  serie  belichten
we  een  aantal  aspecten  van  de  discussie.

Taak:
De taak van de publieke omroep in Duitsland komt voort uit  de grondwet. Hij  is in
detail  vastgelegd in  het  Rundfunkstaatsvertrag.  Daarin  staat  dat  de  zenders  de
Duitse  bevolking  van  een alomvattend programma moeten  voorzien,  dat
informatie,  algemene ontwikkeling,  advies,  cultuur  en  amusement  biedt.  Ze
moeten zo een bijdrage leveren aan de publieke opinie en de verscheidenheid van
de meningen in  het  publieke  debat.  De  publieke  omroep is  na  de  Tweede
Wereldoorlog  opgericht  om ertoe  bij  te  dragen dat  er  nooit  meer  een  dictatuur
ontstaat  als  die  van  het  nazi-regime.

Organisatie
De verantwoordelijkheid  voor  de  publieke  omroep ligt  in  Duitsland  bij  de



Duitsland  Instituut

deelstaten.  De  minister-presidenten  van  de  deelstaten  bepalen  het
gemeenschappelijke  mediabeleid  in  de  Rundfunkkommission  der  Länder.  Ze
overleggen onder  meer  over  de  taak  van  de  publieke  omroep en  over  de  hoogte
van de  Rundfunkbeitrag  (zie  onder).

De deelstaat Rijnland-Palts coördineert de Rundfunkkommission. De voorzitter van
de commissie  is  de  minister-president  van  de  deelstaat,  op  dit  moment  Malu
Dreyer.  Coördinator  is  de  staatssecretaris  voor  mediabeleid  van  Rijnland-Palts,
Heike  Raab.  De  Rundfunkkommission  vergadert  als  de  deelstaatpremiers
samenkomen voor  hun Ministerpräsidentenkonferenz.

Rundfunkbeitrag
De publieke  omroep in  Duitsland  wordt  grotendeels  gefinancierd  via  de
Rundfunkbeitrag, een bijdrage van €18,36 per maand (in 2022) die elk huishouden
in  Duitsland  moet  betalen,  ongeacht  of  er  tv,  radio  of  wifi  aanwezig  is.  Grofweg
tweederde van die 18,36 euro gaat naar de ARD, eenderde naar de ZDF en enkele
tientallen centen naar Deutschlandradio. (bekijk hier de details van de verdeling).

De Rundfunkbeitrag levert jaarlijks ruim 8 miljard euro op. Via ARD en ZDF krijgen
ook  3sat,  Arte,  PHOENIX,  Kinderzender  Kika  en  jongerenkanaal  Funk  een deel  van
dat  geld.  Alleen  Deutsche  Welle  wordt  direct  met  belastinggeld  gefinancierd.  De
staatssecretaris  van  Cultuur  en  Media  in  de  bondsregering  is  verantwoordelijk
voor  Deutsche  Welle.

De  Kommission  zur  Ermittlung  des  Finanzbedarfs  der  Rundfunkanstalten  (KEF)  in
Mainz  doet  aanbevelingen over  de  hoogte  van  de  Rundfunkbeitrag  aan de
Rundfunkkommission,  die  erover  beslist.  Veel  mensen in  Duitsland  vinden de
bijdrage  te  hoog.  In  2015 is  de  Duitse  omroepbijdrage  verlaagd van  €17,98  naar
€17,50.  Ook  daarna  adviseerde  de  KEF  de  Rundfunkbeitrag  te  verlagen,  maar  dat
advies  heeft  de  Rundfunkkommission  niet  gevolgd.  In  2021 werd  de  bijdrage juist
verhoogd naar  18,36  euro.

De Rundfunkbeitrag  werd  ingevoerd  in  2013.  Voor  2013 financierden Duitse
huishoudens  de  publieke  omroep via  de  Gebühreneinzugszentrale  (GEZ).  De
hoogte van de bijdrage hing toen af van het aantal  radio- en tv-toestellen in huis.

Commerciële  televisie
De Duitse  commerciële  zenders  zijn  in  handen van  twee grote  mediagroepen:
ProSiebenSat1Media  SE  en  RTL  Group.  Bij  de  eerste  groep horen  ProSieben en
Sat1.  Bij  de  RTL  Group horen  onder  andere  VOX en  n-tv.  Daarnaast  is  er  de
nieuwszender  Welt  (tot  2015 N24),  die  eigendom is  van  uitgeverij  Axel  Springer.
Verder  kent  Duitsland  televisiezenders  die  in  handen zijn  van  Amerikaanse

http://www.ard.de/home/die-ard/fakten/Verwendung_der_17_50_Euro_Rundfunkbeitrag/309602/index.html


Duitsland  Instituut

bedrijven,  zoals  VIVA en  MTV.  

Dit  is  een  artikel  gedownload  via  duitslandinstituut.nl.

Artikel:  https://duitslandinstituut.nl/artikel/25108/factsheet-de-duitse-publieke-omroep

https://duitslandinstituut.nl/artikel/25108/factsheet-de-duitse-publieke-omroep

