
Duitsland  Instituut

Publieke omroep zit dicht op de macht
Achtergrond  -  13  maart  2018  -  Auteur:  Marja  Verburg

‘Staatspers’  -  zo worden ARD en ZDF niet  alleen door de rechts-
populistische AfD genoemd, maar ook door de voorzitter van de bond
van Duitse krantenuitgevers. De medewerkers van de publieke omroep
voelen zich daardoor in diskrediet gebracht.  Maar de
geloofwaardigheid van de zenders staat al  langer ter discussie.

Het  zou  het  beslissende moment  van  de  verkiezingscampagne worden:  het  tv-
debat  tussen  kanselier  Merkel  en  SPD-uitdager  Schulz,  begin  september  2017.
Maar  het  was  nauwelijks  een  duel.  De  zwevende kiezers  wisten  na  afloop nog
steeds niet waar ze op moesten stemmen. Dat had ook te maken met de vorm, en
die  was  gedicteerd  door  Merkel.  

Merkel  en Schulz  werden geïnterviewd door  vier  presentatoren -  van ARD,  ZDF en
de commerciële  zenders  RTL  en  SAT1 -  en  er  werd  nauwgezet  bijgehouden of  de
lijsttrekkers  allebei  evenveel  aan  het  woord  waren.

De zenders  hadden het  graag anders  gewild,  met  meer  ruimte  voor  spontaniteit
en  verdieping,  maar  dat  wilde  Merkel  niet:  het  was  of  één  strak  geregisseerd
debat  met  alle  vier  de  zenders,  of  niets.  Dat  leverde  de  publieke  omroep veel
kritiek  op.  ARD en  ZDF hadden zich  als  politiek  onafhankelijk  moeten  bewijzen,
schreef  Der  Spiegel  een  maand later.  Dan maar  een  debat  zonder  kanselier.
“Helaas  ontbrak  het  de  zenderdirecteuren  aan  moed.”  En:  “Op deze  manier
bevestigden ze  slechts  het  vooroordeel  dat  alle  journalisten,  maar  helemaal  die
van de  publieke  omroep,  te  dicht  op  de  macht  zitten.”

'Te  dicht  bij  de  macht'

Serie  Duitse  publieke  omroep
De  öffentlich-rechtlichen  -  ARD,  ZDF  en  Deutschlandradio  -  liggen  onder  vuur.  De
zenders  zijn  te  duur,  te  elitair  en vormen oneerlijke  concurrentie  met  andere media,
luidt  de  kritiek.  De  deelstaten,  die  over  de  publieke  omroep  gaan,  eisen
bezuinigingen  en  hervormingen.  In  deze  serie  belichten  we  een  aantal  aspecten  van
de  discussie.

Het verwijt dat de publieke omroep te dicht op de macht zit, komt niet uit de lucht
vallen.  In  2014 bepaalde  het  Constitutioneel  Hof,  de  hoogste  Duitse  rechtbank,

https://duitslandinstituut.nl/artikelen/?categorie=achtergrond
https://duitslandinstituut.nl/artikel/22596/tv-debat-merkel-en-schulz-helpt-zwevende-kiezers-niet
https://duitslandinstituut.nl/artikel/22596/tv-debat-merkel-en-schulz-helpt-zwevende-kiezers-niet
https://duitslandinstituut.nl/serie/127/de-duitse-publieke-omroep


Duitsland  Instituut

dat  er  te  veel  politici  zaten  in  de  Fernsehrat,  de  toezichtraad  van  de  ZDF.  Hun
invloed  was  in  strijd  met  de  door  de  grondwet  voorgeschreven afstand tussen  de
staat  en  de  publieke  omroep.  De  samenstelling  van  de  raad  is  daarna  aangepast,
maar  er  zitten  nog steeds  politici  in.  De  afgelopen jaren  zijn  er  verschillende
schandalen  geweest  waarin  politici  direct  invloed  uitoefenden op  de  inhoud van
bijvoorbeeld  actualiteitenprogramma’s.

Stefan  Seibert  is  sinds  2010 de  belangrijkste  Duitse  regeringswoordvoerder.  Tot
hij  voor  Merkel  aan  de  slag  ging,  was  hij  journalist  bij  de  ZDF,  waar  hij
actualiteitenprogramma’s  en  het  journaal  presenteerde.  Zijn  voorganger  Ulrich
Wilhelm stapte  juist  over  van  de  politiek  naar  de  journalistiek.  Hij  werd
hoofdredacteur  van  de  Bayerische  Rundfunk  en  is  sinds  januari  voorzitter  van  de
ARD.

Bevoogdend
Daarnaast  krijgt  de  publieke  omroep het  verwijt  elitair  en  te  bevoogdend te  zijn.
Duitse  media  hebben een andere  taakopvatting  dan  de  Nederlandse,  vertelde
Wouter  Meijer,  voormalig  NOS-correspondent  in  Berlijn,  tijdens  de  debatmiddag
‘De Staat  van  Duitsland’  in  2016 in  Amsterdam.  ”Ze  willen  het  populisme
bestrijden  en  de  democratie  beschermen.”  Dat  zorgt  dat  voor  bepaalde
standpunten geen ruimte is en journalisten zich wel erg politiek correct opstellen.
Dat  leidt  niet  alleen  tot  kritiek  van  bijvoorbeeld  AfD-aanhangers,  maar  ook  van
jongeren  die  zich  niet  door  de  zenders  aangesproken voelen,  aldus  Der  Spiegel.

'Jongeren voelen zich steeds minder  door  de publieke
omroep aangesproken'

Het  verwijt  van  partijdigheid  wordt  mede in  de  hand gewerkt  door  de
commentaren van journalisten in het actualiteitenprogramma 'Tagesthemen' en in
het  ZDF-Heute  journaal,  op  een  manier  die  we in  Nederland  niet  kennen.  De
journalist  houdt  een  betoog en  spreekt  dat  recht  in  de  camera  uit  -  zoals  Elmar
Theveßen bijvoorbeeld  de  dag na  de  Bondsdagverkiezingen deed.  Hij  haalde  flink
uit  naar  de  AfD,  de  rechts-populistische  partij  die  voor  het  eerst  in  de  Bondsdag
was  gekozen (bekijk  zijn  commentaar  op  youtube).

De  AfD is  een  gevaar  voor  de  democratie,  aldus  Theveßen,  de  partij  verklaart
mensen die  anders  denken tot  volksvijanden en  wil  ‘het  land  terugveroveren’.
Maar  het  land  is  niet  van  de  AfD,  verklaart  Theveßen,  “en  het  volk  al  helemaal
niet”.  De  ZDF-journalist  kreeg  veel  bijval  maar  ook  veel  kritiek:  hij  werd  onder
meer uitgescholden voor leugenaar en agitator. Zijn commentaar was koren op de
molen  van  de  critici  uit  rechts-populistische  hoek,  die  de  zenders  al  veel  langer
‘Lügenpresse’  noemen -  leugenpers,  een  begrip  dat  uit  de  nazitijd  stamt.

https://duitslandinstituut.nl/artikel/14827/publieke-omroep-kampt-met-geloofwaardigheid
https://duitslandinstituut.nl/artikel/8/barre-tijden-voor-duitse-journalistiek
https://duitslandinstituut.nl/artikel/8/barre-tijden-voor-duitse-journalistiek
https://duitslandinstituut.nl/artikel/16871/duitsland-van-alle-kanten-belicht
https://www.youtube.com/watch?v=2zLEkaMKRE4


Duitsland  Instituut

Oekraïnecrisis
De term ‘Lügenpresse’  kwam op tijdens  de  vluchtelingencrisis  van  2015,  de  tijd
dat  ook  de  AfD aan haar  opmars  begon.  Maar  het  systematisch  schelden  op  de
ARD en  ZDF was  daarvoor  al  begonnen,  aldus  Der  Spiegel:  tijdens  de
Oekraïnecrisis  in  2014.  De  zenders  hadden onjuist  en  te  gekleurd  bericht  over  de
annexatie  van  de  Krim door  Rusland,  was  het  verwijt,  en  ze  zouden daarbij
aanwijzingen van  de  regering  hebben gevolgd.  Het  leidde  tot  een  intern
onderzoek  bij  de  ZDF,  die  concludeerde  dat  in  zeven van  de  7.000 berichten
feitelijke  onjuistheden stonden.  Van  aanwijzingen van  de  regering  was  geen
sprake  -  maar  dat  maakte  voor  het  imago van  de  zenders  bij  hun  critici  niet  uit.
De  kritiek  werd  in  de  jaren  daarna  alleen  maar  feller.  

Het systematisch schelden op de ARD en ZDF is  begonnen tijdens de
Oekraïnecrisis  in  2014

In  de  vluchtelingencrisis  was  de  Duitse  pers  ronduit  activistisch.  Dat  was  geen
opgelegd beleid,  zoals  het  verwijt  luidde,  maar  mede een reactie  op  de
schrikbarende toename van extreem-rechts  geweld  en  aanslagen op
asielzoekerscentra  in  Duitsland.  Bij  een  deel  van  de  Duitsers  leidde  het  er  echter
toe  dat  ze  zich  van  de  pers  afkeerden.  Zij  vonden de  berichtgeving  niet  neutraal,
niet  onafhankelijk  en  tendentieus  -  de  verwijten  kwamen weer  aan  bod in  de
talkshow Maischberger  over  de  publieke  omroep begin  maart  (kijk  hier  terug).
Journalisten  hebben later  hun  eigen  rol  in  het  vluchtelingendebat  bekritiseerd:  ze
hadden bijvoorbeeld  de  angsten  van  mensen niet  mogen negeren  en  kritischer
moeten  berichten  over  het  regeringsbeleid.  (Lees  meer:  'Duitse  media  onzeker
over  eigen  rol  in  populismedebat').

Kritischer  over  eigen  berichtgeving
Ook op  de  berichtgeving  van  de  Duitse  media  over  de  nieuwjaarsnacht  in  Keulen
kwam veel  kritiek.  Duitse  media  maakten  pas  heel  laat  melding  van  de  massale
aanrandingen en  berovingen in  de  nieuwjaarsnacht  van  2015 op  2016.  Bovendien
deden journalisten  aan  zelfcensuur  om te  voorkomen dat  er  een  verband met  de
vluchtelingencrisis  zou  worden gelegd.  De  daders  bleken later  vooral  Noord-
Afrikaanse  jongeren,  die  al  langer  voor  problemen in  Keulen  zorgden.  

De  FAZ had geen goed woord  over  voor  de  berichtgeving  van  vooral  de  ZDF:
“Weten ze niet hoe ze moeten berichten over problemen met jonge Arabieren? Ze
zouden het  eens  met  journalistiek  moeten  proberen.”

'Weten ze niet  hoe ze moeten berichten over  problemen met jonge
Arabieren? Ze zouden het  eens met journalistiek moeten proberen.'

http://www.daserste.de/information/talk/maischberger/sendung/wozu-brauchen-wir-noch-ard-und-zdf-100.html
https://duitslandinstituut.nl/artikel/19325/duitse-media-onzeker-over-eigen-rol-in-populismedebat
https://duitslandinstituut.nl/artikel/19325/duitse-media-onzeker-over-eigen-rol-in-populismedebat


Duitsland  Instituut

Het  gevolg  is  dat  de  publieke  omroep kritischer  naar  zijn  eigen  berichtgeving  is
gaan kijken.  In  blogs  en  op  hun nieuwssites  leggen ze  vaker  uit  waarom ze
brengen wat  ze  brengen.  En  waar  journalisten  in  2013 en  2014 bijvoorbeeld  niet
wilden  praten  met  aanhangers  van  de  anti-islambeweging  Pegida  of  van  de  AfD,
brengen ze  daarover  sinds  een  aantal  jaar  juist  uitgebreide  reportages  -  zo
grondig  zelfs  dat  ze  vorig  jaar  rond  de  verkiezingen het  verwijt  kregen dat  ze  de
AfD met  al  hun  aandacht  groot  hadden gemaakt.

De  AfD,  inmiddels  in  de  Bondsdag gekozen,  wil  de  publieke  omroep flink  veel
kleiner  en  objectiever  maken,  schrijft  ze  in  haar  verkiezingsprogramma.  Het
moeten  betaalzenders  worden,  alleen  gefinancierd  door  de  mensen die  er  naar
kijken.  

Het is  urgenter dan ooit  dat  de publieke omroep hervormt.  Dat lijkt  langzaam ook
tot de leiding door te dringen. Achteroverleunen, dat kan nu geen enkele instantie
zich  meer  veroorloven,  zei  ARD-directeur  Ulrich  Wilhelm vorige  week  in  een
interview op  de  ARD-nieuwssite.  "Voor  ons  is  belangrijk:  als  we überhaupt  op  een
sokkel  staan,  van  die  sokkel  af!"

Dit  is  een  artikel  gedownload  via  duitslandinstituut.nl.

Artikel:  https://duitslandinstituut.nl/artikel/25210/publieke-omroep-zit-dicht-op-de-macht

https://duitslandinstituut.nl/artikel/19325/duitse-media-onzeker-over-eigen-rol-in-populismedebat
https://www.afd.de/wp-content/uploads/sites/111/2017/06/2017-06-01_AfD-Bundestagswahlprogramm_Onlinefassung.pdf
http://www.tagesschau.de/inland/nobillag-wilhelm-101.html
https://duitslandinstituut.nl/artikel/25210/publieke-omroep-zit-dicht-op-de-macht

