
Duitsland  Instituut

Barre tijden voor Duitse journalistiek
Duitse media-experts over persvrijheid in Duitsland

Achtergrond  -  19  februari  2014  -  Auteurs:  Marja  Verburg,  m.m.v.  Fleur  de  Weerd

Duitsland staat dit  jaar op de 14e plaats in de persvrijheidsindex van
Reporters without Borders.  Dat is  drie plaatsen hoger dan vorig jaar,
maar nog steeds niet  goed. Ter vergelijking:  Nederland staat op plek
2.  Duitslandweb sprak verschillende experts over het Duitse
medialandschap. “De functie van de media als waakhond van de
democratie wordt uitgehold. Je moet niet onderschatten hoe belangrijk
dat is.”

Voor  het  tiende opeenvolgende jaar  staat  Duitsland  niet  in  de  top-10  van  de
persvrijheidsindex van de internationale journalistenorganisatie Reporters without
Borders (RWB). Net als in de Verenigde Staten, dat dit jaar 13 plaatsen zakte naar
plek  46,  werd ook “in  Duitsland in  2013 steeds duidelijker  hoezeer  journalisten in
het  vizier  van  binnen-  en  buitenlandse  veiligheidsorganisaties  raken”,  aldus  een
woordvoerder  van  RWB op  Spiegel  Online.  Als  voorbeeld  noemt  hij  de
veiligheidsdienst  Verfassungsschutz  in  de  deelstaat  Nedersaksen die,  zoals  in
2013 bleek,  jarenlang data  van  zeven journalisten  bewaarde,  terwijl  die  nergens
van verdacht  werden.

De RWB-ranglijst  is  niet  boven alle  kritiek  verheven.  De  lijst  komt  tot  stand met
behulp  van  vragenlijsten  die  door  respondenten  in  180 landen worden ingevuld.
Maar  de  criteria  waarmee RWB de  landen met  elkaar  vergelijkt,  zijn  niet  te
achterhalen,  bleek  toen  Duitslandweb dat  vorig  jaar  probeerde.  Stephan Russ-
Mohl,  mediaprofessor  en  directeur  van  de  European Journalism Observatory,  zei
tegenover  Duitslandweb dat  niemand met  zekerheid  kan  zeggen op  welke  plek
Duitsland  of  Nederland  horen.  En  dat  het  voor  hem "compleet  onbegrijpelijk"  is
waarom "Tsjechië  met  zijn  politiserende mediatycoons  boven Duitsland  eindigt".
De  woordvoerder  van  het  RWB-hoofdkantoor  in  Frankrijk  kon  dat  ook  niet
uitleggen. “Landen als Duitsland en Nederland zijn niet onze prioriteit.  We richten
ons  vooral  op  landen waar  de  persvrijheid  echt  in  gevaar  is.”

Worstelen  met  persvrijheid  

De Spiegel-affaire uit 1962 geldt als ijkpunt voor de naoorlogse Duitse democratie en
de  persvrijheid.  Na  een  kritisch  stuk  over  het  Duitse  leger  werd  de  Spiegel-redactie

https://duitslandinstituut.nl/artikelen/?categorie=achtergrond


Duitsland  Instituut

doorzocht  en  werd  o.a.  hoofdredacteur  Augstein  gearresteerd.  Deze  overtrokken
reactie,  die  deed  denken  aan  de  nazi-tijd,  veroorzaakte  een  golf  van
verontwaardiging.  Het  leidde  tot  een  kabinetscrisis  en  een  veroordeling  van  de
affaire  door  het  Constitutioneel  Hof.  Lees  meer  >>

Eén van  de  belangrijkste  argumenten  van  RWB om Duitsland  in  2013 op  de  17e
plaats  te  zetten  was  de  afname van de  Duitse  mediadiversiteit.  Steeds  meer
lokale,  regionale  en  ook  landelijke  kranten  -  denk  aan  de  Financial  Times
Deutschland in  2012 -  verdwijnen  en  redacties  worden samengevoegd of
overgenomen door  grote  uitgevers.  Journalisten  hebben minder  tijd  voor
onderzoek  en  maken vaker  gebruik  van  commerciële  bureaus,  aan  wie  ze  betaald
opdrachten  uitbesteden.

Ook in andere westerse landen verschraalt het medialandschap, maar in Duitsland
is  de  situatie,  vooral  op  regionaal  niveau,  bijzonder  zorgwekkend,  waarschuwen
experts.  Daarnaast  worstelden  Duitse  journalisten  het  afgelopen jaar  ook  met
andere  problemen die  de  persvrijheid  betreffen.  Zo  zagen journalisten  zich  vorig
jaar  genoodzaakt  de  overheid  via  de  rechter  te  dwingen hen toegang tot
overheidsinformatie  te  geven -  hetgeen slechts  gedeeltelijk  lukte.  Ook  is  de
invloed van de politiek op de publieke zenders velen al jaren een doorn in het oog
-  dit  jaar  wordt  daarover  een  uitspraak  van  het  Constitutioneel  Hof  verwacht.  En
wat  te  denken van  de  invallen  van  Duitse  overheidsinstanties  bij  redacties,
journalisten  en  fotografen?

Diversiteit  medialandschap
Om met  de  diversiteit  van  het  Duitse  medialandschap te  beginnen:  “Vooral  bij
kranten  gaat  de  trend  steeds  meer  richting  eenheidsworst”,  lichtte  Michael
Konken, voorzitter van de Duitse vereniging van Journalisten DJV, in oktober via e-
mail toe. “Bij  persvrijheid hoort ook mediadiversiteit en wat dat betreft is het met
Duitsland  niet  best  gesteld.”

Dat ook in andere landen kranten verdwijnen en redacties worden samengevoegd,
maakt  de  situatie  in  Duitsland  niet  minder  zorgelijk,  aldus  de  Duitse  journalist
Peter  Riesbeck.  Hij  is  correspondent  in  Brussel  voor  de  Berliner  Zeitung maar
heeft  ook  voor  NRC Handelsblad  gewerkt  en  kent  zowel  het  Duitse  als  het
Nederlandse  medialandschap goed.

“In  Nederland  is  de  concentratie  van  grote  mediabedrijven  groter  dan  in
Duitsland”, aldus Riesbeck tegenover Duitslandweb. “Dat is al geruime tijd zo, het
is  niet  ineens  ingeperkt.  In  Duitsland  is  er  echter  de  afgelopen jaren  wel  veel
veranderd.  De  Financial  Times  Deutschland verdween,  de  Frankfurter  Rundschau

https://duitslandinstituut.nl/actueel/uitgelicht/2012/10/50-jaar-spiegel-affaire


Duitsland  Instituut

ging  failliet,  ook  regionaal  sluiten  steeds  meer  redacties.”  Daarnaast  worden
kranten  binnen één uitgever  steeds  vaker  gebundeld  en  werken ze  met  dezelfde
pool  van  redacteuren.  “Springer  Verlag,  die  onder  meer  Bild  Zeitung en  Die  Welt
uitgeeft, heeft het Hamburger Abendblatt en de Berliner Morgenpost verkocht aan
de Funke  Mediengruppe,  een  van  de  grootste  regionale  krantenuitgevers  van
Europa.  Dat  is  dus  nog  meer  concentratie”,  zegt  Riesbeck.

Regionale  en  lokale  media
Regionale  en  lokale  kranten  bezuinigen  bovendien  steeds  vaker  hun
correspondenten in  regeringsstad Berlijn  of  in  de eigen regio  weg.  Riesbeck:  “Dat
betekent  ook  een  verlies  aan  pluriformiteit.  Zo’n  krant  kan  geen eigen
onderwerpen meer  agenderen  en  heeft  dus  minder  een  eigen  stem.”

Dat heeft vergaande consequenties voor de regionale en lokale politiek. De Duitse
deelstaten  hebben veel  meer  zeggenschap dan de  Nederlandse  provincies.  Ze
hebben allemaal  een  eigen  regering  met  eigen  beleid,  waar  de  centrale  overheid
in  Berlijn  weinig  invloed  op  heeft.  Duitse  regionale  en  lokale  media  hebben de
belangrijke  rol  om die  overheden te  controleren.  Riesbeck:  “De functie  van  de
media  als  waakhond van  de  democratie  wordt  uitgehold.  Je  moet  niet
onderschatten  hoe  belangrijk  dat  is.”

Riesbeck  vertelt  over  kranten  in  Mecklenburg-Voorpommeren,  die  persberichten
van de  extreem-rechtse  partij  NPD afdrukten  zonder  die  te  checken omdat  ze  te
weinig journalisten in de redactie hadden om zelf op onderzoek uit te gaan. Vooral
in  sommige Oost-Duitse  regio’s  zijn  redacties  klein  en  zwak.  Daardoor  kunnen ze
niet  kritisch  genoeg zijn  en  blijven  misstanden onderbelicht,  aldus  Riesbeck.  Hij
vraagt  zich  bijvoorbeeld  af  of  een  sterker  Oost-Duits  medialandschap niet  eerder
over  de  misstanden bij  de  veiligheidsdienst  Verfassungsschutz  in  Thüringen zou
hebben bericht,  en  de  contacten  die  de  dienst  in  de  extreem-rechtse  scene had.
Nu kwam dit  pas  aan  het  licht  toen  de  neonazi-terreurcel  NSU in  2011 tegen de
lamp liep.  De  NSU is  verantwoordelijk  voor  10  moorden,  die  jarenlang
onopgemerkt  bleven,  mede door  fouten  bij  de  Verfassungsschutz.

Toegang tot  overheidsinformatie
Een ander  probleem voor  de  Duitse  journalistiek  is  de  toegang tot
overheidsinformatie.  Anders  dan  in  Nederland  hebben de  Duitsers  geen Wet
openbaarheid van bestuur.  Er is  ook geen landelijk geldend persrecht,  want dat is
in  het  federale  Duitsland  een deelstaataangelegenheid.  De  centrale  overheid  in
Berlijn  vindt  dat  zij  niet  aan  dit  deelstaatpersrecht  is  gebonden.

Een Duitse  journalist  maakte  dit  probleem vorig  jaar  aanhangig  bij  het



Duitsland  Instituut

Bundesverwaltungsgericht,  de  federale  bestuursrechtbank.  Hij  wilde  weten
hoeveel  van de medewerkers  die  voor  de inlichtingendienst  BND hebben gewerkt,
een  nazi-verleden hadden.  De  BND weigerde  die  informatie  te  geven omdat  de
dienst  het  een  te  omvangrijke  vraag  vond om te  beantwoorden.

De rechter  bepaalde  in  februari  2013 dat  centrale  Duitse  overheidsorganen in
principe verplicht zijn informatie aan journalisten te verstrekken. Dit  op basis van
grondwetsartikel  5  over  pers-  en  informatievrijheid.  Maar  die  plicht  geldt  alleen
voor  informatie  waarover  de  overheden al  beschikken.  Ze  hoeven geen gegevens
bij  elkaar  te  zoeken voor  journalisten.  De  BND hoefde  de  vraag van  de  journalist
daarom niet  te  beantwoorden.

Dit  belemmert  journalisten  in  hun werk,  aldus  Michael  Klehm,  medewerker  van
journalistenvakbond DJV.  “Ik  ken  een  geval  waarbij  een  journalist  7  jaar  moest
procederen  om informatie  te  krijgen.  Het  is  een  situatie  die  vanuit  onze  bond
continue  aandacht  verdient.”

Politieke  invloed  publieke  zenders

De  Duitse  publieke  omroep  bestaat  uit  de  ARD,  de  ZDF  en  Deutschlandradio.
De  ARD,  de  Arbeitsgemeinschaft  der  öffentlich-rechtlichen  Rundfunkanstalten  der
Bundesrepublik  Deutschland,  wordt  gevormd  door  9  regionale  omroepen  en  de
internationale  zender  Deutsche  Welle.  Toezicht  houdt  een  ledenvergadering  waarin
al  deze  omroepen  zijn  vertegenwoordigd.  
De  ZDF,  Zweites  Deutsches  Fernsehen,  zendt  sinds  1963  uit.  Toezichthouder  is  de
Fernsehrat,  waarin  ook  politici  zitten.   
Deutschlandradio,  de  nationale  Duitse  radiozender,  bestaat  sinds  1994.  

Een andere  media-rechtszaak,  die  nog  loopt,  gaat  over  de  politieke  invloed  op  de
Duitse  publieke  zenders,  vooral  op  de  ZDF.  De  deelstaten  Hamburg  en  Rijnland-
Palts  hebben daar  vorig  najaar  een  klacht  over  ingediend bij  het  Constitutioneel
Hof,  de  hoogste  Duitse  rechtbank.  De  voornaamste  doorn  in  het  oog  is  de
Fernsehrat  van  de  ZDF,  die  de  zender  controleert.  Daarin  zitten  naast
vertegenwoordigers uit het maatschappelijk middenveld ook politici, vooral van de
SPD en  de  CDU.  Dat  is  in  strijd  met  de  ‘afstand tot  de  staat’  die  de  Duitse
grondwet  voorschrijft,  luidt  de  klacht.

Het  gebrek  aan  afstand tot  de  politiek  leidt  regelmatig  tot  problemen.  Zo  zorgde
het  ontslag  van  ZDF-hoofdredacteur  Nikolaus  Brender  in  2009 voor  veel  ophef.
Officieel  moest  hij  vertrekken omdat  de  kijkcijfers  van  de
actualiteitenprogramma’s  tegenvielen,  maar  zijn  ontslag  wordt  algemeen gezien



Duitsland  Instituut

als  een poging om een onafhankelijke  en kritische journalist  buitenspel  te  zetten.
Ook  bemoeien  politici  uit  de  bestuursraad zich  met  de  inhoud van  programma’s.
Het onderzoeksprogramma ‘Frontal  21’ werd bijvoorbeeld in 2011 door een aantal
CDU’ers  uit  de  Fernsehrat  op  de  vingers  getikt  omdat  die  de  berichtgeving  te
tendentieus  vonden.  In  2012 bleek  dat  CSU’er  Söder  als  lid  van  de  Fernsehrat
tussen  2003 en  2007 herhaaldelijk  had  geprobeerd  de  berichtgeving  van  de
zender  te  beïnvloeden.

Ook  buiten  de  Fernsehrat  gaan Duitse  politici  soms hun boekje  te  buiten.
Woordvoerder  Strepp van  de  Beierse  minister-president  Seehofer  moest  in  2012
opstappen omdat  hij  de  ARD en  de  ZDF ervan  had proberen  te  weerhouden
aandacht  te  besteden aan een congres  van  politieke  tegenstander  SPD.

“De zaken-Brender  en  Strepp hebben één ding  gemeen”,  aldus  DJV-voorzitter
Konken.  “Hier  hebben politici  geprobeerd  in  de  autonomie  van  de  ZDF in  te
grijpen.  Dat  kan  niet.”  De  DJV  wil,  net  als  de  deelstaten  die  naar  het
Constitutioneel  Hof  zijn  gestapt,  de  politieke  invloed  op  de  publieke  omroep
terugdringen.  Het  Hof  doet  later  dit  jaar  uitspraak.  De  verwachting  is  dat  het
toezicht  op  de  zender  ZDF anders  wordt  georganiseerd.

Politie-invallen
Duitse  overheidsinstanties  schenden ook  bij  de  geschreven media  soms de
persvrijheid.  Duitslandweb heeft  de  afgelopen jaren  meerdere  keren  bericht  over
politie-invallen  bij  journalisten.  Het  meeste  opzien  baarde  in  2005 een inval  bij
het  politieke  tijdschrift  Cicero.  Ook  het  huis  van  een van  zijn  auteurs  werd
doorzocht.  Het  blad  had geheime informatie  van  de  Duitse  federale  recherche
over  een  Jordaanse  terrorist  gepubliceerd.  De  huiszoeking  werd  in  2007 door  het
Constitutioneel  Hof  ondubbelzinnig  veroordeeld,  in  wat  het  Cicero-Urteil  wordt
genoemd.

Toch  deed de  politie  ook  daarna  nog invallen  bij  redacties  en  journalisten  thuis,
bijvoorbeeld  om te  achterhalen  wie  naar  het  betreffende medium had gelekt.  Of,
zoals  in  het  geval  van  een  inval  bij  de  Augsburger  Allgemeine  vorig  jaar,  in
opdracht  van  een CSU-politicus.  Die  wilde  de  naam van een lezer  achterhalen  die
zich  op  een  online  forum beledigend over  hem had uitgelaten.  Ook  bij  fotografen
vinden invallen  plaats.  Het  Duitse  Openbaar  Ministerie  zocht  in  2013 bij  acht
fotografen  in  vijf  deelstaten  bewijs  voor  een  aanval  van  demonstranten  op  een
politieman.  De  invallen  gaan vrijwel  altijd  gepaard  met  veel  protest  van  zowel
journalisten  als  politici  en  in  de  meeste  gevallen  worden ze  ook  veroordeeld  door
een rechter.  Maar  ze  vinden wel  steeds  weer  plaats.



Duitsland  Instituut

De meeste  invallen  betreffen regionale  en  lokale  media,  aldus  Riesbeck.  “Dan
wordt het niet echt opgemerkt en is er niet veel ophef. Zulke invallen doen ze niet
bij  Der  Spiegel  of  de  Süddeutsche  Zeitung.”

Volgens  Konken van  de  journalistenbond DJV  zijn  de  doorzoekingen een groot
gevaar  voor  de  journalistieke  bronbescherming.  Toch  benadrukt  hij  ook  positieve
ontwikkelingen in  Duitsland:  “Journalisten  hier  hebben altijd  nog  meer  rechten
dan in  veel  andere  landen,  zoals  de  VS.  Journalisten  die  hun bronnen niet  willen
noemen,  worden hier  niet  gegijzeld.  Toch  moeten  we waakzaam blijven  zodat  de
persvrijheid  niet  in  gevaar  komt.”

Dit  is  een  artikel  gedownload  via  duitslandinstituut.nl.

Artikel:  https://duitslandinstituut.nl/artikel/8/barre-tijden-voor-duitse-journalistiek

https://duitslandinstituut.nl/artikel/8/barre-tijden-voor-duitse-journalistiek

