
Duitsland  Instituut

Weekblad 'stern' bestaat zestig jaar
Tijdschrift  blunderde met schandaal  rond Hitler-dagboeken

Achtergrond  -  1  augustus  2008  -  Auteur:  Marja  Verburg

(1 augustus 2008) Weekblad stern  -  met kleine letter geschreven -
bestaat zestig jaar.  Het werd vooral  bekend vanwege één van
Duitslands grootste mediaschandalen: het publiceren van de naar
later bleek vervalste dagboeken van Hitler.

Oprichter  Henri  Nannen wilde in 1948 een blad maken dat,  zoals  hij  zei,  “de lezer
de waarheid  als  een natte  lap  in  het  gezicht”  sloeg.  Hij  wilde  “machtsmisbruik  en
autoriteit”  aanpakken.  “Dat  was nieuw in  het  traditioneel  gehoorzame Duitsland”,
verklaarde  hij  later  het  succes  van  het  blad.

Het  was  de  Britse  bezettingsmacht  die  hem in  1948 toestemming gaf  stern  te
maken.  Een  jaar  eerder  was  Der  Spiegel  al  verschenen.  Nannens  weekblad  had
echter  al  snel  een  ander  imago:  het  was  weliswaar  een  goed journalistiek
tijdschrift  dat  grote  namen aan zich  wist  te  binden,  zoals  historicus  Sebastian
Haffner  die  jarenlang als  columnist  voor  stern  werkzaam was.  Maar  meer  dan  zijn
intellectuelere en op politiek gerichte concurrent  streefde stern  naar een mix van
journalistiek,  entertainment,  fotoreportages  en  human interest.

In  Duitsland  is  stern  met  een  lezersschare  van  7,47  miljoen  het  grootste
wekelijkse  magazine  in  zijn  soort.  Groter  dan  Der  Spiegel  (ruim 6  miljoen  lezers)
en het meer op economische onderwerpen gerichte Focus (5,7 miljoen lezers). Het
blad  is  vooral  populair  onder  lezers  tussen de  veertien  en  de  29  jaar  en  onder  de
hogere  inkomensgroepen.

Inmiddels  brengt  uitgever  Gruner  + Jahr  ook  afsplitsingen als  VIEW  (met  vooral
fotoreportages),  NEON  (voor  jong-volwassenen)  en  themakaternen als  stern
Gesundes  Leben  uit.  Sinds  1990 zendt  stern-TV uit  op  de  Duitse  zender  RTL,
gepresenteerd  door  de  populaire  talkshow-host  Günther  Jauch.

Hitler-dagboeken
In  zijn  zestigjarige  geschiedenis  heeft  stern  verschillende schandalen veroorzaakt
–  en  overleefd.  In  1950 werd  het  een  week  lang  verboden na  een  kritisch  stuk
over  geallieerde verspillingen die  ten koste  gingen van Duitsland.  In  1971 baarde
het  blad  veel  opzien  met  een  actie  van  Duitslands  bekendste  feministe  Alice
Scwarzer,  die  het  voor  elkaar  kreeg om 374 vrouwen in  stern  openlijk  te  laten

https://duitslandinstituut.nl/artikelen/?categorie=achtergrond


Duitsland  Instituut

uitkomen voor  hun abortus.

Maar  stern  blijft  vooral  verbonden aan het  schandaal  rond  de  publicatie  van  de
vervalste  Hitler-dagboeken in  1983.  Het  is  nog steeds één van de grootste  Duitse
mediaschandalen. Ook vijfentwintig jaar later wordt er door journalisten en media-
experts  nog over gediscussieerd.  Hoe kon een tijdschrift  van een dergelijk  kaliber
zo’n  blunder  begaan?

Redacteur  Gerd  Heidemann was  de  man die  de  dagboeken opspoorde.  Zestig  in
totaal,  bijgehouden in  de  periode  1932-1945.  Heidemann gold  als  ‘de  speurhond’
van  stern,  hetgeen er  mede toe  bijdroeg  dat  er  niet  direct  argwaan ontstond.  Hij
had de dagboeken gevonden bij  ene Konrad Fischer uit  Stuttgart,  die ze weer van
zijn  broer,  een  generaal  in  het  DDR-leger,  zou  hebben gekregen.  Ze  zouden zijn
gered  uit  de  resten  van  een neergestort  vliegtuig  in  1945 in  Oost-Duitsland.

Astronomisch  bedrag
Hoe onwaarschijnlijk  het  verhaal  ook:  Heidemann geloofde  het.  Net  als  het
bestuur  van  uitgever  Gruner  + Jahr.  Heidemann stapte  met  zijn  vondst  namelijk
niet  naar  de  hoofdredactie,  maar  direct  naar  het  bestuur,  omdat  hij  geld  nodig
had om de  dagboeken te  kopen.  Niet  alleen  krijg  hij  direct  bijna
tweehonderdduizend Mark  contant  mee van  de  uitgever  en  een  toezegging  voor
nog eens  twee miljoen,  ook  keurde  het  bestuur  goed dat  Heidemann zijn  bronnen
geheim hield  en  niet  eerst  door  experts  liet  controleren.

De hoofdredactie  hoorde  pas  van  de  dagboeken toen  er  al  een  miljoen  betaald
was  en  kon  niet  meer  terug.  Daarbij  wílden  alle  betrokkenen graag dat  de
dagboeken echt  waren.  De  fascinatie  voor  de  persoon van  Hitler  was  groot,  de
bedragen die  ermee konden worden verdiend ook.  Het  was  de  primeur  van  de
eeuw.  “Alle  controlemechanismen tussen  redactie  en  uitgever  waren  buiten
werking  gesteld”,  aldus  voormalig  stern-redacteur  Michael  Seufert,  die  onlangs
een boek  over  de  affaire  schreef.

De rest is geschiedenis. Op 25 april  1983 bracht stern  het verhaal in het blad met
een extra  oplage  van  vierhonderdduizend exemplaren.  Op 6  mei  werd  officieel
bekend dat  de  dagboeken vervalst  waren,  geschreven door  Heidemanns  contact
Fischer,  die  in  werkelijkheid  Konrad  Kujau  heette,  uit  Stuttgart  kwam en ook
schilderijen  vervalste.  De  uitgever  heeft  in  totaal  9,3  miljoen  Mark  voor  Kujau's
schrijfwerk  betaald,  destijds  een  nog astronomischer  bedrag  dan nu.

Emotionele  band
Een deel  van  het  geld  is  nooit  meer  teruggevonden.  Heidemann en  Kujau  werden
elk  tot  ruim vier  jaar  gevangenisstraf  veroordeeld.  Twee hoofdredacteuren traden



Duitsland  Instituut

af en enige tijd later legde ook Nannen, sinds 1980 uitgever van stern, zijn functie
neer.  De  geloofwaardigheid  van  zijn  blad  was  lange tijd  ernstig  aangetast,
het  verloor  honderdduizenden lezers.

Het  schandaal  nam niet  in  de laatste  plaats  zulke grote  proporties  aan omdat  het
blad het  verhaal  van tevoren zelf  zo had opgeblazen,  aldus Seufert.  Maar  volgens
hem speelde ook de identiteit van stern hierbij een rol. Het was altijd al “een zeer
emotioneel  blad”  dat  lezers  wilde  meeslepen en  hen “niet  alleen  op  intellectueel
gebied  aansprak.”  Dat  kreeg het  magazine  nu  dubbel  en  dwars  terugbetaald.
Lezers  voelden  zich  door  “hun eigen  stern”  bedrogen.

Na het  tijdperk-Nannen volgden veel  verschillende  hoofdredacteuren  elkaar  op.
Volgens  critici  maakt  het  blad  zijn  journalistieke  en  politieke  pretenties
tegenwoordig  niet  meer  waar  en  is  het  vooral  een  tijdschrift  dat  entertainment
brengt  in  niet  altijd  even verfijnde  artikelen  en  koppen.  Daarmee concurreert
stern  niet  meer  alleen  met  serieuze  broers  Spiegel  en  Focus,  maar  ook  met
lichtere  geïllustreerde  bladen als  Bunte  of  reportage-specials  als  GEO.  De  losse
verkoop daalde  dit  jaar  voor  het  eerst  naar  minder  dan  een miljoen  exemplaren.

Marja  Verburg  is  redacteur  van  het  Duitslandweb

Afbeeldingen:

Cover  Stern:  www.stern.de
Kujau  voor  een  door  hem vervalst  schilderij:  www.wikipedia.org

Dit  is  een  artikel  gedownload  via  duitslandinstituut.nl.

Artikel:  https://duitslandinstituut.nl/artikel/947/weekblad-stern-bestaat-zestig-jaar

http://www.stern.de/magazin/heft/632658.html
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/de/thumb/d/dd/Kujau_kurt-tauber-8.jpg/180px-Kujau_kurt-tauber-8.jpg&imgrefurl=http://de.wikipedia.org/wiki/Kujau&h=125&w=180&sz=8&hl=nl&start=11&um=1&tbnid=i-jWWEE7fwdijM:&tbnh=70&tbnw=101&prev=/images%3Fq%3Dkujau%2Bwikipedia%26um%3D1%26hl%3Dnl%26rls%3Dcom.microsoft:en-US%26sa%3DX
https://duitslandinstituut.nl/artikel/947/weekblad-stern-bestaat-zestig-jaar

