Jos de Beus-lezing

Jos de Beus-lezing © DIA
Hoogleraar Politicologie aan Princeton University Jan-Werner Müller spreekt over populisme, 19 november 2015

Jan-Werner Müller, hoogleraar Politicologie aan Princeton University, heeft 19 november 2015 de eerste Jos de Beus-lezing gegeven aan de Universiteit van Amsterdam, getiteld ‘What is Populism?’. De Jos de Beus-lezing vindt jaarlijks plaats ter nagedachtenis aan het werk van de in 2013 overleden politicoloog Jos de Beus.

De term ‘populisme’ is alom aanwezig in politieke analyses. Er is echter veel verwarring over, want hoe kan het dat Donald Trump in de VS, Podemos in Spanje, Syriza in Griekenland, Marine Le Pen in Frankrijk en Geert Wilders in Nederland alle tot eenzelfde politieke categorie behoren?

Morele blik
In zijn lezing presenteert Müller een theorie waarin hij populisme karakteriseert als noodzakelijkerwijs zowel anti-elitair als anti-pluralistisch. Hij betoogt dat populisten – in tegenstelling tot het wijdverspreide idee daarover – wel degelijk kunnen regeren en dat hun regeerstijl specifieke kenmerken heeft die vooral verklaard kunnen worden door populisme te beschouwen als een duidelijke morele blik op de wereld. Müller voert hierbij Hongarije en Turkije op als specifieke voorbeelden van ‘populisme in de praktijk’.

Over de Jos de Beus-lezing

De Jos de Beus-lezing gaat jaarlijks plaatsvinden en is een initiatief van het Amsterdam Centre for Political Thought, een nieuw samenwerkingsverband van de UvA en de VU. Jos de Beus was jarenlang een toonaangevende hoogleraar binnen de Nederlandse politicologie. Zijn wetenschappelijke en politieke belangstelling was zeer breed en strekte zich uit over vele terreinen. Om de geest van De Beus, die zich nadrukkelijk en met passie in het maatschappelijke debat mengde, in stand te houden in Amsterdam wordt jaarlijks een internationaal gerenommeerde spreker gevraagd een publiekslezing te geven. In de lezingen gaat het om grote vragen en thema’s zoals de toekomst van de democratie, de inrichting van een meer rechtvaardige wereld en ethische verplichtingen ten aanzien van migranten.

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger