Debat | Voetnoten bij het werk van Joseph Beuys en Joseph Sassoon Semah

Activiteit van Duitsland Instituut Amsterdam

Datum: donderdag 10 februari 2022 om 17:00 uur
Locatie: SPUI25, Spui 25, Amsterdam
Informatie: Voertaal: Engels. Meer info via https://rozenbergquarterly.com/on-friendship-collateral-damage-iv-a-critical-project-on-post-war-artists-joseph-beuys/
Toegang: Gratis. Aanmeld-link volgt binnenkort
Debat | Voetnoten bij het werk van Joseph Beuys en Joseph Sassoon Semah
© Stichting Metropool Internationale Kunstprojecten

Beeldende kunst is niet losgezongen van de samenleving. Welke politieke, sociale en culturele implicaties laat het oeuvre van Joseph Beuys zien? Heeft Beuys heel doelbewust zijn beeldtaal gebruikt om zijn oorlogsverleden te vergeten of zelfs te idealiseren? Verliezen de kunstwerken hun magie als blijkt dat de beeldtaal op een mythe en leugens berust? En welke rol speelt de Duitse kunstwereld en politiek om Joseph Beuys te promoveren tot een van de belangrijkste naoorlogse kunstenaars? Een gesprek met auteur Hans Peter Riegel (Zürich), dr. Arie Hartog (directeur Gerhard-Marcks Haus, Bremen) en kunstenaar Joseph Sassoon Semah (Amsterdam) onder leiding van prof. Ton Nijhuis (DIA).

De bijeenkomst begint met een lezing door Hans Peter Riegel, auteur van de vierdelige, kritische biografie over Joseph Beuys: Beuys, Die Biografie, het standaardwerk over Beuys. 

Het evenement maakt deel uit van het project On Friendship / (Collateral Damage) IV- How to Explain Hare Hunting to a Dead German Artist [The usefulness of continuous measurement of the distance between Nostalgia and Melancholia] van kunstenaar Joseph Sassoon Semah en curator Linda Bouws (Stichting Metropool Internationale Kunstprojecten). De expressie 'Hare Hunting' - 'Hasenjagd' is het codewoord voor het doden van joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Semah heeft uitgebreid onderzoek verricht naar het werk en gedachtegoed van Joseph Beuys. Op basis van zijn research en teksten maakt hij een analyse van de diepere betekenis van de (geheime) symbolen die Joseph Beuys gebruikt en reageert hierop in een aantal nieuwe monumentale sculpturen, een serie oude en nieuwe tekeningen, performances, teksten en bijeenkomsten. 

Afhankelijk van de ontwikkelingen omtrent corona is het mogelijk dat deze bijeenkomst niet op locatie, maar online doorgang vindt. 

Het project is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed en Redstone Natuursteen & Projecten.

Information in English: Rozenberg Quarterly.


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger