Interviewopdrachten op een excursie

Interviewopdrachten op een excursie
© Flickr.com/Heinrich-Böll-Stiftung

Een bezoek aan een Duitse stad biedt de ideale gelegenheid om leerlingen dat wat zij bij het vak Duits geleerd hebben in de praktijk te laten brengen. In plaats van gesprekjes in de klas met elkaar te oefenen, kunnen zij in de Duitse stad met Muttersprachler het gesprek aangaan. Zij zullen merken dat het voeren van zo’n gesprek heel spannend is, maar tegelijkertijd ervaren zij dat ze in staat zijn in een vreemde taal te communiceren. Het vertrouwen dat zij zo opdoen, kan hen stimuleren vaker in de vreemde taal te spreken.

Opdrachten

Er zijn interviewopdrachten bij de volgende twee onderwerpen ontwikkeld:

  • Typisch Duits/typisch Nederlands
  • Stellingen over de Europese Unie

Voor de interviewopdrachten werken de leerlingen grotendeels in tweetallen.
Voordat de excursie plaatsvindt oriënteren zij zich op het gekozen thema en bereiden zij hun vragen in het Duits voor.Tijdens het bezoek aan de Duitse stad voeren de leerlingen twee interviews: één van de twee stelt de vragen, de ander noteert de antwoorden. Bij het volgende interview draaien ze de rollen om.Terug op school werken de leerlingen hun interviews uit. Suggesties hiervoor zijn gedaan op pagina 2 van de docentenhandleiding.

Praktische info:

  • De voorbereiding duurt maximaal 1,5 lesuur. Het interview maximaal 1 uur.
  • Deze opdracht past bij het vak Duits.
  • Interview Nederland en Duitsland is geschikt voor alle leerlingen die 1,5-2 jaar Duits hebben gehad. Interview Europese Unie is geschikt voor de bovenbouw h/v.
Download hier de opdrachten voor interviews over 'Typisch Duits/typisch Nederlands'
'Stellingen over de Europese Unie'.

 

 

 

 

 

Ontwikkeld door: Judith Smits
Eindredactie: Onderwijsafdeling DIA
Publicatie: september 2016


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger