Actief burgerschap
Studiebezoek
Activiteit van externe partij |
|
---|---|
Datum: | dinsdag 8 februari 2005 |
Locatie: | diverse instellingen in Düsseldorf, Keulen en Bonn |
Studiebezoek
Ontwikkeling van actief burgerschap bij jongeren
De doelstelling van het studiebezoek was het uitwisselen van theoretische en praktische ervaringen rondom de bevordering van participatie en burgerschapszin, op formele en informele wijze, bij jongeren van 12 tot 19 jaar. De Nederlandse deelnemers gingen op zoek naar succesvolle methodieken binnen en buiten het formele onderwijs die actief burgerschap bij jongeren kunnen bevorderen.
Centrale vragen van het studiebezoek waren: wat zijn succesvolle methodieken binnen en buiten het formele onderwijs die actief burgerschap kunnen bevorderen? Hoe kunnen deze formele en informele vormen van burgerschapsvorming elkaar versterken en aanvullen? Welke ruimte kan er worden gecreëerd om jeugdigen vanuit de eigen kracht en potenties hun plek in de samenleving te laten ontdekken? De rode draad in de beantwoording van deze vragen was de kennisuitwisseling tussen de deelnemers en op die manier tussen het onderwijsveld en het jeugdwelzijnswerk. Waar vinden welzijn en onderwijs elkaar, wat hebben de sectoren elkaar te bieden en vanuit welke gezamenlijke pedagogische visie kunnen zij dat realiseren?
Het programma vond plaats in samenwerking met (en met financiële ondersteuning van) het NIZW International Centre (Duitslandprogramma). Het Instituut voor Publiek en Politiek (IPP) heeft zorggedragen voor de inhoudelijke en organisatorische ontwikkeling, met ondersteuning in Duitsland door het IJAB (Internationale Jugendaustausch- und Besucherdienst der Bundesrepublik Deutschland) en in Nederland door het DIA (Duitsland Instituut Amsterdam).
Verslag als PDF-document
Centrale vragen van het studiebezoek waren: wat zijn succesvolle methodieken binnen en buiten het formele onderwijs die actief burgerschap kunnen bevorderen? Hoe kunnen deze formele en informele vormen van burgerschapsvorming elkaar versterken en aanvullen? Welke ruimte kan er worden gecreëerd om jeugdigen vanuit de eigen kracht en potenties hun plek in de samenleving te laten ontdekken? De rode draad in de beantwoording van deze vragen was de kennisuitwisseling tussen de deelnemers en op die manier tussen het onderwijsveld en het jeugdwelzijnswerk. Waar vinden welzijn en onderwijs elkaar, wat hebben de sectoren elkaar te bieden en vanuit welke gezamenlijke pedagogische visie kunnen zij dat realiseren?
Het programma vond plaats in samenwerking met (en met financiële ondersteuning van) het NIZW International Centre (Duitslandprogramma). Het Instituut voor Publiek en Politiek (IPP) heeft zorggedragen voor de inhoudelijke en organisatorische ontwikkeling, met ondersteuning in Duitsland door het IJAB (Internationale Jugendaustausch- und Besucherdienst der Bundesrepublik Deutschland) en in Nederland door het DIA (Duitsland Instituut Amsterdam).
Verslag als PDF-document
Reacties
Geen reacties aanwezig