Keuzewerkgroep docenten in opleiding
Bonn

Activiteit van externe partij

Datum: vrijdag 26 april 2002
Locatie: Haus der Geschichte
Informatie: Deze werkgroep vond plaats met ondersteuning van het Centrum Internationalisering Lerarenopleiding, onderdeel van het Europees Platform voor het Nederlandse Onderwijsen met een bijdrage vanuit het Duitslandprogramma Hoger Onderwijs 2002-2007
Toegang: Deze werkgroep vond plaats met ondersteuning van het Centrum Internationalisering Lerarenopleiding, onderdeel van het Europees Platform voor het Nederlandse Onderwijsen met een bijdrage vanuit het Duitslandprogramma Hoger Onderwijs 2002-2007

Bonn

Aan de cursus namen 21 deelnemers deel. De deelnemers zijn docenten in opleiding voor het vak geschiedenis (dertien), het vak Duits (vier) en filosofie (een deelnemer). Drie deelnemers zijn de docentenopleiders geschiedenis van de universitaire opleidingen aan de Universiteit van Amsterdam, de Rijksuniversiteit Groningen en Katholieke Universiteit Nijmegen. De groep overnachtte in het Jugendgästehaus Bonn-Venusberg. Overdag was het Haus der Geschichte de gastheer.

Donderdagmiddag 25 april
Museumpedagoge Dorothee Dennert heette de groep van harte welkom en gaf een korte inleiding op de vaste tentoonstelling. Hierna volgde een uitvoerige Nederlandstalige rondleiding door Erlebnis Geschichte. Mevrouw Dennert sloot in het documentatiecentrum de eerste indrukwekkende kennismaking met het museum af met een rondetafelgesprek over de museumdidactiek van het HdG.

In de avond stond het binationale treffen gepland met Duitse Referendaren en docentenopleiders uit de omgeving van Bonn bij de Gevolmachtigde Minister van het Nederlandse Ambassadekantoor mr. Van Spronsen. Tevens vergezelden enkele medewerkers van de Ambassade en het Haus der Geschichte de groep. Enkele gesprekken zetten zich na afloop nog voort in de binnenstad van Bonn, want gezellig was het zeker.

De tweede cursusdag starttemet een inleiding op het thema museumdidactiek door vakdidacticus Guus Peek (IVLOS). Tijdens zijn bijdrage kwamen werkvormen, het voorbereiden van een excursie en passende materialen en opdrachten voor leerlingen aan bod. In de workshop werden opdrachten enthousiast bedacht en getest aan de hand van de tentoonstelling en ten slotte uitvoerig nabesproken.

Een bezoek aan het Friedrich-Ebert-Gymnasium was voor deze dag voorzien, maar werd uiteindelijk van de zijde van de school toch afgeblazen. Dit vanwege de zogenaamde Abi-gag (examenstunt). Na de lunch volgde een uitgebreide toelichting op de activiteiten van het Europees Platform voor het Nederlandse Onderwijs en de voor deze internationaliseringswerkgroep interessante publicatie: Vademecum voor Nederlands-Duitse schoolpartnerschappen. Aansluitend stond het artikel Kann man Geschichte in Museen lernen(van H. Treinen) centraal. Als afsluiting volgde een video over Bonn, waarin een Landeskundliches beeld van de omgeving werd geschapen.

Het avondprogramma bestond uit een gezellig maaltijd in het oeroude eet- en drinklokaal Em Höttche naast het Raadshuis op de markt. Aan het einde van het diner voegden zich enkele Duitse Referendare bij het gezelschap.

Op zaterdag 27 april stond de bijdrage van Jacco Pekelder (Onderwijscoördinator Duitsland Instituut Amsterdam)"Tegengestelde perspectieven: de Bondsrepubliek, de DDR en de nationale eenheid van de Duitse deling tot de bouw van de Muur (1944-1961)" gepland. Deze lezing was vrijwel in zijn geheel gericht op de historische vakkennisverdieping over de moderne geschiedenis van Duitsland.

 

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger