Jaarverslag 2016:

Communicatie

Communicatie
© Kim Krijnen

Website

De website duitslandinstituut.nl is een belangrijk communicatiemiddel van het DIA. Hierop vindt u informatie over het instituut en zijn activiteiten. De redactie van het Duitslandweb belicht hier de onderwerpen die in Duitsland het publieke debat bepalen en/of de onderwerpen die voor Nederland relevant zijn. Ook is het sinds 2016 mogelijk via onze website kaarten voor een activiteit te kopen of onderwijsmateriaal te bestellen én te betalen via het online betalingssysteem iDEAL.

De website telde in 2016 ruim 287.000 unieke bezoekers, ongeveer 34.000 per maand. Het sitebezoek is licht gestegen ten opzichte van vorig jaar, mogelijk vanwege het DIA-jubileum en de toegenomen belangstelling voor Duitsland in het algemeen.

Nieuwsbrieven

Met de digitale nieuwsbrief houdt het DIA een breed lezerpubliek en netwerk op de hoogte van zijn activiteiten. De nieuwsbrief is in 2016 tien keer verzonden aan ruim 2000 adressen. Eén editie was volledig gewijd aan het jubileum. Het Duitslandweb informeert via een eigen tweewekelijkse nieuwsbrief geïnteresseerden over de Duitse actualiteit en de artikelen die de redactie daarover schrijft. Voor docenten biedt de onderwijsafdeling twee keer per jaar de onderwijsnieuwsbrief aan. En ook de Duitslanddesk verstuurd zo'n twee keer per jaar een nieuwsbrief met informatie over stipendia, cursussen en nieuws over universiteiten in Duitsland. Geïnteresseerden kunnen zich via de DIA-website inschrijven voor de nieuwsbrieven.

Social media

Social media spelen een steeds grotere rol in het informeren van het netwerk van het DIA. Het instituut voert daarom ook een actief online beleid en gebruikt social media om de doelgroepen te informeren en te betrekken bij activiteiten. Facebook en Twitter zijn in 2016 veel ingezet en dat heeft geleid tot 1.229 likers op Facebook eind 2016, een stijging van ruim 70% t.o.v. 2015. Op Twitter telde DIA 1.832 volgers, een stijging van 24%. Op LinkedIn was het instituut eind 2016 met 1.457 personen verbonden.


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger