Lisa Herbig
Promovenda

Duitsland Instituut Amsterdam
Oude Hoogstraat 24
1012 CE Amsterdam

Postadres
Postbus 1628
1000 BP Amsterdam
l.j.herbig@uva.nl
0205253690

Lisa Herbig is sinds 1 januari 2022 als promovenda verbonden aan Amsterdam School for Regional, Transnational and European Studies (ARTES) en het Duitsland Instituut Amsterdam. Haar onderzoek, dat mede mogelijk wordt gemaakt door Volkswagen Stiftung, concentreert zich op de impact die de COVID-19 pandemie heeft op draagvlak voor de Europese Unie.

Voorheen werkte Herbig mee aan het Viral Communication Project van de Sigmund Freud Universiteit in Berlijn. Binnen dit project wordt gekeken naar veranderingen in de publieke opinie in Duitsland gedurende de COVID-pandemie. Hierbij gaat het om uiteenlopende vraagstukken, waaronder het draagvlak voor preventieve maatregelen, vaccinatiebereidheid, het vertrouwen in politici en wetenschappers alsook complottheorieën.

Herbig studeerde Psychologie aan de Goethe Universiteit in Frankfurt en behaalde aan de Universiteit van Osnabrück een master Cross-Cultural Psychology. Tijdens haar bachelor studeerde zij ook een semester aan de Universiteit van Amsterdam.

Herbig, L., Wagoner, B., Watzlawik, M., Jensen, E. A., Lorenz, L., & Pfleger, A. (2022). Trajectories of Experience Through the Pandemic: A Qualitative Longitudinal Dataset. Frontiers in Political Science, 4, [791494]. https://doi.org/10.3389/fpos.2022.791494

Wagoner, B., & Herbig, L. J. (2022). The Future of the Past: Memory and social change following the COVID-19 pandemic. In G. Donnelly, & A. Montuori (Eds.), Routledge Handbook for Creative Futures (1 ed., pp. 269-279). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003020714

Jensen, E. A., Pfleger, A., Lorenz, L., Jensen, A. M., Wagoner, B., Watzlawik, M., & Herbig, L. (2022). Life Trajectories Through the COVID-19 Pandemic: A Repeated Measures Diary Survey Dataset From 2020-2021. Frontiers in Psychology, 13, [817648]. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.81764

Wagoner, B., Bresco De Luna, I., & Herbig, L. J. (2022). Studying the Stream of Experience at Memorial Sites: The Subjective Camera Methodology. In M. Watzlawik, & S. Salden (Eds.), Courageous Methods in Cultural Psychology (pp. 107-129). (Theory and History in the Human and Social Sciences). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-93535-1_7

Jensen, E. A., Pfleger, A., Herbig, L., Wagoner, B., Lorenz, L., & Watzlawik, M. (2021). What Drives Belief in Vaccination Conspiracy Theories in Germany? Frontiers in Communication, 6, [678335]. https://doi.org/10.3389/fcomm.2021.678335

Jensen, E. A., Pfleger, A., Lorenz, L., Jensen, A. M., Wagoner, B., Watzlawik, M., & Herbig, L. J. (2021). A Repeated Measures Dataset on Public Responses to the COVID-19 Pandemic: Social Norms, Attitudes, Behaviors, Conspiracy Thinking, and (Mis)Information. Frontiers in Communication, 6, [789272]. https://doi.org/10.3389/fcomm.2021.789272

Jensen, E. A., Wagoner, B., Pfleger, A., Herbig, L. J., & Watzlawik, M. (2021). Making sense of unfamiliar COVID-19 vaccines: How national origin affects vaccination willingness. PLoS ONE, 16(12), [e0261273]. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0261273

Bresco De Luna, I., Wagoner, B., & Herbig, L. J. (2020). Memorials, movement and the method of subjective cameras: A multimodal study of person-environment interactions. QMiP Bulletin, (30), 7-17.


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger