Lisa Herbig
Promovenda
1012 CE Amsterdam
Postadres
Postbus 1628
1000 BP Amsterdam
Lisa Herbig is sinds 1 januari 2022 als promovenda verbonden aan Amsterdam School for Regional, Transnational and European Studies (ARTES) en het Duitsland Instituut Amsterdam. Haar onderzoek, dat mede mogelijk wordt gemaakt door Volkswagen Stiftung, concentreert zich op de impact die de COVID-19 pandemie heeft op draagvlak voor de Europese Unie.
Voorheen werkte Herbig mee aan het Viral Communication Project van de Sigmund Freud Universiteit in Berlijn. Binnen dit project wordt gekeken naar veranderingen in de publieke opinie in Duitsland gedurende de COVID-pandemie. Hierbij gaat het om uiteenlopende vraagstukken, waaronder het draagvlak voor preventieve maatregelen, vaccinatiebereidheid, het vertrouwen in politici en wetenschappers alsook complottheorieën.
Herbig studeerde Psychologie aan de Goethe Universiteit in Frankfurt en behaalde aan de Universiteit van Osnabrück een master Cross-Cultural Psychology. Tijdens haar bachelor studeerde zij ook een semester aan de Universiteit van Amsterdam.
Herbig, L., Wagoner, B., Watzlawik, M., Jensen, E. A., Lorenz, L., & Pfleger, A. (2022). Trajectories of Experience Through the Pandemic: A Qualitative Longitudinal Dataset. Frontiers in Political Science, 4, [791494]. https://doi.org/10.3389/fpos.2022.791494
Wagoner, B., & Herbig, L. J. (2022). The Future of the Past: Memory and social change following the COVID-19 pandemic. In G. Donnelly, & A. Montuori (Eds.), Routledge Handbook for Creative Futures (1 ed., pp. 269-279). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003020714
Jensen, E. A., Pfleger, A., Lorenz, L., Jensen, A. M., Wagoner, B., Watzlawik, M., & Herbig, L. (2022). Life Trajectories Through the COVID-19 Pandemic: A Repeated Measures Diary Survey Dataset From 2020-2021. Frontiers in Psychology, 13, [817648]. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.81764
Wagoner, B., Bresco De Luna, I., & Herbig, L. J. (2022). Studying the Stream of Experience at Memorial Sites: The Subjective Camera Methodology. In M. Watzlawik, & S. Salden (Eds.), Courageous Methods in Cultural Psychology (pp. 107-129). (Theory and History in the Human and Social Sciences). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-93535-1_7
Jensen, E. A., Pfleger, A., Herbig, L., Wagoner, B., Lorenz, L., & Watzlawik, M. (2021). What Drives Belief in Vaccination Conspiracy Theories in Germany? Frontiers in Communication, 6, [678335]. https://doi.org/10.3389/fcomm.2021.678335
Jensen, E. A., Pfleger, A., Lorenz, L., Jensen, A. M., Wagoner, B., Watzlawik, M., & Herbig, L. J. (2021). A Repeated Measures Dataset on Public Responses to the COVID-19 Pandemic: Social Norms, Attitudes, Behaviors, Conspiracy Thinking, and (Mis)Information. Frontiers in Communication, 6, [789272]. https://doi.org/10.3389/fcomm.2021.789272
Jensen, E. A., Wagoner, B., Pfleger, A., Herbig, L. J., & Watzlawik, M. (2021). Making sense of unfamiliar COVID-19 vaccines: How national origin affects vaccination willingness. PLoS ONE, 16(12), [e0261273]. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0261273
Bresco De Luna, I., Wagoner, B., & Herbig, L. J. (2020). Memorials, movement and the method of subjective cameras: A multimodal study of person-environment interactions. QMiP Bulletin, (30), 7-17.