Dagelijks brood
Theater
Activiteit van externe partij |
|
---|---|
Datum: | dinsdag 8 april 2008 |
Locatie: | Nationale Toneel Gebouw |
Theater
Ik werk dus ik ben
Regisseur Susanne Kennedy: “Het antwoord op de vraag WIE BEN IK? is onlosmakelijk verbonden met het werk dat je doet. Maar wat gebeurt er als je jezelf kwijtraakt in je werk? Wat als je je baan haat of als je geen werk hebt? Wie ben je dan? Wie ben je als je alleen nog maar je werk bent?”
'Dagelijks Brood' is een studie naar het werkende bestaan. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat volgen we vijf moderne archetypen en hun worstelingen. De carrièrevrouw, de werkloze, de stagiaire, de consultant en de serveerster zijn in hun eenzaamheid aandoenlijke en angstaanjagende voorbeelden van een maatschappij waarin wij werken maar vergeten te leven. Alle vijf proberen ze ‘er iets van te maken’ en de concurrentie voor te blijven.
Gesine Danckwart is in 1969 geboren in Elmshorn en studeerde Theaterwetenschappen. Tegenwoordig woont en werkt ze in Berlijn als schrijver en theatermaker. Ze heeft inmiddels acht stukken op haar naam staan. Het is voor het eerst dat een tekst van Danckwart in Nederland wordt opgevoerd.
Als kind van een Duitse moeder en een Engelse vader is de blik van regisseur Susanne Kennedy bij uitstek een Europese blik. Na achtereenvolgens Theaterwetenschappen in Duitsland en Frankrijk te hebben gestudeerd belandde ze door de liefde in Amsterdam en voltooide hier de Regieopleiding. Misschien is het die dubbele afkomst, die Susanne Kennedy steeds weer fundamentele vragen doet stellen over wie wij zijn. Hoe verhouden we ons tot ons eigen lichaam, hoe verhouden we ons tot het beeld wat de media ons voorspiegelt? Kunnen we leven zonder compromissen te sluiten en in hoeverre is onze omgeving bepalend voor wie wij denken te zijn? Na 'Jacky O', 'Phaedra’s Love' (2006) en 'Barbie doesn’t live here anymore' (2007) zet Kennedy haar onderzoek van de menselijke identiteit voort in 'Dagelijks Brood'.
'Dagelijks Brood' is een studie naar het werkende bestaan. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat volgen we vijf moderne archetypen en hun worstelingen. De carrièrevrouw, de werkloze, de stagiaire, de consultant en de serveerster zijn in hun eenzaamheid aandoenlijke en angstaanjagende voorbeelden van een maatschappij waarin wij werken maar vergeten te leven. Alle vijf proberen ze ‘er iets van te maken’ en de concurrentie voor te blijven.
Gesine Danckwart is in 1969 geboren in Elmshorn en studeerde Theaterwetenschappen. Tegenwoordig woont en werkt ze in Berlijn als schrijver en theatermaker. Ze heeft inmiddels acht stukken op haar naam staan. Het is voor het eerst dat een tekst van Danckwart in Nederland wordt opgevoerd.
Als kind van een Duitse moeder en een Engelse vader is de blik van regisseur Susanne Kennedy bij uitstek een Europese blik. Na achtereenvolgens Theaterwetenschappen in Duitsland en Frankrijk te hebben gestudeerd belandde ze door de liefde in Amsterdam en voltooide hier de Regieopleiding. Misschien is het die dubbele afkomst, die Susanne Kennedy steeds weer fundamentele vragen doet stellen over wie wij zijn. Hoe verhouden we ons tot ons eigen lichaam, hoe verhouden we ons tot het beeld wat de media ons voorspiegelt? Kunnen we leven zonder compromissen te sluiten en in hoeverre is onze omgeving bepalend voor wie wij denken te zijn? Na 'Jacky O', 'Phaedra’s Love' (2006) en 'Barbie doesn’t live here anymore' (2007) zet Kennedy haar onderzoek van de menselijke identiteit voort in 'Dagelijks Brood'.
Reacties
Geen reacties aanwezig