Geen nieuw energiebeleid na EU-top
Nieuws

Achtergrond - 16 februari 2007

(16 februari 2007) De landen van de Europese Unie zijn het gisteren tijdens een top in Brussel niet eens geworden over een gezamenlijk energiebeleid. De beslissing om energienetwerken en –producten van elkaar te scheiden, is uitgesteld. Dit tempert de verwachtingen van de klimaattop die de Duitsland in maart organiseert.

De voorzitter van de bijeenkomst, de Duitse minister van Economische Zaken Michael Glos, spreekt van “een doorbraak” en “een goede dag voor consumenten, klimaatbeheersing en milieu”. Toch konden de EU-landen het niet eens worden over de twee belangrijkste agendapunten: de scheiding van energienetwerken en -producten en het verhogen van het gebruik van duurzame energie, zodat in 2020 een vijfde deel van het energieverbruik uit duurzame energie bestaat.

De Europese Commissie wil energienetwerken en -producten van elkaar scheiden, omdat daardoor het monopolie op de stroomnetten van grote energiebedrijven wegvalt en dus meer concurrentie mogelijk is. Daardoor dalen de prijzen. De EU-landen hebben het voorstel van de Europese Commissie gisteren niet afgewezen, maar willen dat de Commissie zelf een constructief wetsvoorstel maakt. EU-commissaris voor Energie Andris Piebalgs heeft beloofd in het najaar met zo'n wetsvoorstel te komen.

Het probleem is dat de EU-landen verschillende belangen hebben. Frankrijk en enkele nieuwe EU-lidstaten zijn tegen de voorgestelde scheiding. Ook in Duitsland is er kritiek op. Grote Duitse energiebedrijven als E.ON en RWE moeten in dat geval hun monopoliepositie opgeven en andere bedrijven op de stroomnetten toelaten.

De EU-landen willen wel proberen om het gebruik van duurzame energie tot 2020 met 20 procent te verhogen, maar willen zich daarop niet vastleggen. Ze verplichten zichzelf slechts tot een aandeel van 10 procent biobrandstof in benzine en diesel in 2020. Het voordeel van het gebruik van duurzame energie is behalve dat het vriendelijker is voor het milieu, ook dat de EU daarmee minder afhankelijk wordt van energieleveranties uit niet-Europese landen.

In juni zal de discussie over de scheiding van netwerken en producten worden voortgezet op een top van energieministers. Tijdens de top in maart zal bondskanselier Angela Merkel (CDU) proberen de deelnemers te overtuigen zich toch vast te leggen op het 20-procent-doel voor duurzame energie. De kans dat dit lukt, wordt door diplomaten en experts echter klein geacht.

Intussen hebben milieuorganisaties scherpe kritiek geuit op de Duitse auto-industrie. Die bouwt alleen maar grotere, zwaardere en snellere auto’s zonder aan het milieu te denken. “De Duitse fabrikanten hebben het hele klimaatdebat gemist”, aldus Greepeacevoorzitter Gerd Leipold. Nieuwe ecologische technieken die nota bene in Duitsland zijn ontwikkeld, worden door de Duitse industrie volledig genegeerd, zeggen de milieuorganisaties. Azië is inmiddels marktleider op dit gebeid geworden terwijl Duitsland steeds verder achterblijft. Leipold spoort Duitse politici aan zich niet langer door de lobby van de Duitse auto-industrie te laten beïnvloeden en een milieuvriendelijker beleid in te voeren. Ruim een week geleden heeft de EU onder druk van Merkel haar plannen voor een verplicht lagere CO2-uitstoot voor auto’s afgezwakt.

Handelsblatt.com
Aufspaltung der Energiekonzerne offenbar vom Tisch

FAZ.NET
EU-Staaten entschärfen Energieplan

EUObserver
EU states fail to agree binding energy targets

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger