EU zwakt eisen aan CO2-uitstoot auto’s af
Nieuws

Achtergrond - 7 februari 2007

(7 februari 2007) Een krachtige lobby van de Duitse auto-industrie en de regering van kanselier Angela Merkel heeft zijn vruchten afgeworpen. Onder druk van Duitsland heeft de Europese Unie haar plannen voor een verplicht lagere CO2-uitstoot voor auto’s afgezwakt.

Het programma van EU-voorzitter Duitsland staat vol mooie woorden en goede bedoelingen op milieugebied. Beheersen van de klimaatverandering en een beter milieubeleid zijn verklaarde doelen van het Duitse voorzitterschap. Extra belang hecht het land aan maatregelen die de CO2-uitstoot van auto’s moeten verminderen, valt te lezen in de Duitse agenda. Maar als initiatieven van de EU het paradepaardje van de Duitse industrie, de auto (of eigenlijk: de grote auto) bedreigen, dan zet Duitsland de hakken in het zand. Dan is het alles hens aan dek voor de heilige koe.

De uitstoot van het broeikasgas kooldioxide door auto’s was afgelopen weken de inzet van een felle twist tussen aan de ene kant de Griekse EU-commissaris Stavros Dimas (Milieu) en aan de andere de Duitse regering, de Duitse autobranche en de Duitse EU-commissaris Günter Verheugen (Industrie).

Dimas wil nieuwe Europese auto’s per 2012 een wettelijk maximum aan CO2-uitstoot opleggen: 120 gram kooldioxide per kilometer. Auto’s stoten nu gemiddeld 160 gram per kilometer uit. Dimas becijferde dat Europese autobouwers hun zelfopgelegde belofte uit 1998, een reductie tot 140 gram uitstoot in 2008, bij lange na niet zullen halen. Hij vindt het daarom tijd dat de EU ingrijpt met strenge wetgeving.

Maar daartegen kwam EU-voorzitter Duitsland in het geweer. De Duitse auto-industrie is de grootste van Europa. Voornaamste slachtoffer van Dimas’ wet zouden de bestverkopende Duitse auto’s zijn: de Porsches, Audi’s en BMW’s en Mercedessen. Grote, benzineslurpende sleeën uit het luxesegment. De Deutsche Bank berekende dat de benodigde milieuvriendelijke aanpassingen aan de auto’s 800 tot 2500 euro per voertuig zouden kosten.

Kanselier Merkel sloot zich met kracht aan bij een brandbrief van de hoogste Duitse autobazen aan de Europese Commissie. De topmanagers zijn fel tegen een maximum voor alle auto’s en pleitten ervoor dat er onderscheid wordt gemaakt per segment. Dimas’ plannen zouden oneerlijke concurrentie door Italiaanse en Franse autobouwers in de hand werken, vreesden de topmannen. Franse en Italiaanse fabrikanten produceren doorgaans kleinere auto’s die minder uitlaatgassen uitstoten dan hun Duitse tegenhangers. Ook waarschuwden de Duitse managers voor een verlies aan arbeidsplaatsen.

Merkel kondigde aan de plannen van Eurocommissaris Dimas “uit alle macht” te bestrijden. De EU mag niet zomaar alle auto’s over één kan scheren, aldus de kanselier. Ze kreeg daarbij steun van EU-Industriecommissaris Verheugen en minister van Economische Zaken Michael Glos (CSU). “Griekenland bouwt geen auto’s”, meende de laatste, verwijzend naar het geboorteland van Milieucommissaris Dimas. In Merkels kabinet vond het CO2-maximum van 120 gram per kilometer alleen steun bij Milieuminister Sigmar Gabriel (SPD).

De halsstarrige opstelling van Berlijn beantwoorde Dimas met een sneer in de Duitse krant Bild am Sonntag. Als Duitsland nu eens al zijn mooie praatjes in de praktijk zou brengen, verzuchtte de Griek.

Vandaag presenteert de EU het compromis dat uit de strijd is voortgekomen. De Europese commissie stelt daarin voor de CO2-uitstoot van auto’s tot 130 gram per kilometer te verminderen. Dat moet in 2012 gelukt zijn. De overige 10 gram reductie komt niet voor de rekening van de autofabrikanten, maar kan bereikt worden door onder meer het gebuik van biobrandstoffen en brandstofbesparende banden.

Het compromis is overigens nog geen wetsvoorstel, eerder een aankondiging ervan. En concreet voorstel verschijnt naar verwachting pas in de zomer van 2008. Daarna moeten het Europarlement en de Europese Raad nog hun goedkeuring geven.

FAZ.net
EU-Kommission lenkt im Abgas-Streit ein
„Wer sich ein großes Auto leistet, kann auch für Klimaschutz zahlen“

Die Welt
Warum die Deutschen keine umweltfreundlichen Autos bauen

EU Observer
Brussels backs down on green limits for car producers

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger