Synke Hotje MA
Senior Mitarbeiterin Deutsche Sprache und Kultur
Duitsland Instituut Amsterdam
s.hotje@uva.nl / dia@uva.nl
+31 (0)20 525 -3697 / -3690
Synke Hotje ist Senior Mitarbeiterin Deutsche Sprache und Kultur beim DIA. Sie organisiert Projekte für Schüler und Lehrer, Fortbildungen und Studienreisen für Lehrer und Schulleiter. Darüber hinaus entwickelt sie didaktisches Material und informiert über das Fach Deutsch in den Niederlanden.
Hotje studierte Geschichte, Philosophie und Deutsche Literatur in Hannover und Bristol. An der Universiteit Utrecht erlangte sie die 1e graads lesbevoegdheid (Lehrerlaubnis) für das Fach Deutsch. Nach einer mehrjährigen Lehrtätigkeit in der niederländischen Oberstufe organisierte sie zwischen 2008 und 2017 Projekte zu den Nachbarschaftssprachen Deutsch und Französisch bei der Bildungsorganisation Europees Platform/Nuffic.
Burgerschap in beeld
Onderwijs - 20 April 2024 - Autor: Synke HotjeHoe is het gesteld met burgerschapsvorming in het Nederlands funderend onderwijs? Een internationale vergelijking schetst een somber beeld, dat nog eens bekrachtigd wordt door bevindingen uit de Staat van het Onderwijs 2024.
Mehr
De (nieuwe) PISA shock
Onderwijs - 5 Januar 2024 - Autor: Synke Hotje
De publicatie van het PISA rapport – een vergelijkend onderzoek van vaardigheden en kennis van 15-jarigen in 95 landen - heeft net als vier jaar geleden veel losgemaakt in onderwijsland.
Mehr
#Zuhause: Homeschooling in Duitsland
Columns - 23 April 2020 - Autor: Synke HotjeToen in Nederland de scholen dichtgingen, wisten ouders en leerlingen nog niet wat ze te wachten stond. Maar al binnen een paar dagen hadden docenten studiewijzers met thuiswerk voor de eerste week gestuurd. En in rap tempo volgden inlogcodes, planningen en inbelafspraken waar kinderen (en ouders) sindsdien zoet mee zijn. In Duitsland gaat dat allemaal veel minder soepel.
Mehr
Stand van zaken Curriculum.nu
Onderwijs - 26 Februar 2020 - Autoren: Trixie Hölsgens, Synke HotjeHet was al in oktober dat de leden van Curriculum.nu hun voorstellen voor de herziening van het schoolcurriculum overhandigden aan onderwijsminister Arie Slob. Dit houdt in: zogenoemde ‘bouwstenen’ voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs, aangevuld met aanbevelingen voor de bovenbouw van het vmbo, havo en vwo, uitgewerkt voor negen ‘leergebieden’. Wat gebeurt hier nu mee? En hoe worden de losse brokstukken omgevormd tot kerndoelen en eindtermen?
Mehr
Lezen ook op Duitse scholen zorgenkindje
Onderwijs - 23 Dezember 2019 - Autor: Synke HotjeDe laatste weken was er in de media veel te doen over de Nederlandse schoolgaande jeugd die volgens het recente PISA-rapport - met deze keer als hoofddomein leesvaardigheid - aanzienlijk slechter leest dan drie jaar geleden. Een kijk op de Duitse cijfers levert echter een meer gedifferentieerd beeld op.
Mehr
Gemiste kans voor het vak Duits
Onderwijs - 5 August 2019 - Autoren: Trixie Hölsgens, Synke HotjeWe bevinden ons in de laatste feedbackronde van het proces Curriculum.nu. Hiermee wordt de basis gelegd voor een herijking van de kerndoelen voor het primair en voortgezet onderwijs; voor de bovenbouw worden aanbevelingen gedaan. Feedback geven kan nog tot en met 11 augustus.
Mehr