24-uurs nascholing 'Participatie in de les'

De Nederlandse leerling is minder gemotiveerd dan leerlingen in andere landen, bleek uit een rapport van de Onderwijsinspectie. Een mogelijkheid om deze negatieve houding bij leerlingen te doorbreken zou een beoordeling van de participatie in de les kunnen zijn, naar Duits voorbeeld.

Er zijn grote verschillen tussen Duitse en Nederlandse leerlingen op het vlak van participatie en motivatie in de les. Nederlandse docenten op schoolbezoek in Duitsland verbazen zich steevast over de sterke motivatie van de Duitse leerlingen en het hoge niveau van hun bijdragen in de les. Actieve participatie is daarbij meer dan alleen het aantal keren dat een leerling zijn vinger opsteekt, het gaat ook over de kwaliteit van zijn bijdragen. De leerling moet aantonen dat hij kritisch meedenkt, verbanden kan leggen en een eigen mening kan onderbouwen. Docenten houden dit bij, geven feedback en verbinden er een cijfer aan. Dit cijfer is op sommige Duitse scholen goed voor wel 50 procent van het eindcijfer van een vak. Deze tamelijk eenvoudige maatregel lijkt positieve invloed te hebben op de algehele orde in de klas en de motivatie van de leraar en bevordert een kritische en actieve houding bij jongeren.

Zou de invoering van een participatiecijfer op Nederlandse scholen bij kunnen dragen aan gemotiveerdere leerlingen? Past zoiets wel bij het Nederlandse onderwijs? Hoe werkt het participatiecijfer in de praktijk? Welke beoordelingsformats worden gebruikt?

Het Duitsland Instituut Amsterdam organiseert in samenwerking met de Universität Duisburg-Essen een 24-uurs-nascholing over dit thema voor docenten en schoolleiders.

Datum: 19 & 20 maart 2015
Kosten: €150,- (excl. reis)

Aanmelden voor deze studiereis is niet meer mogelijk.


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger