Berlijn krijgt nieuwe luchthaven
Nieuws

Achtergrond - 13 augustus 2004

(13 augustus 2004) Berlijn krijgt een nieuw vliegveld. Op de plaats van de huidige luchthaven Schönefeld zal tussen 2006 en 2010 Berlin-Brandenburg International (BBI) ontstaan, zo werd vanmorgen bekend gemaakt. BBI zal de drie huidige Berlijnse vliegvelden vervangen.

Omdat Schönefeld ten zuidoosten van Berlijn in de deelstaat Brandenburg is gesitueerd, moest deze deelstaat zijn goedkeuring aan de bouwplannen geven. Dit is vanmorgen gebeurd. Het Brandenburgse ministerie van Verkeer verbond er wel een aantal voorwaarden aan om geluidsoverlast en schade aan natuur en milieu te beperken. In een verbod op nachtvluchten is niet voorzien. Wel mogen tussen 22:00 uur en 06:00 uur slechts geluidsarme toestellen opstijgen en landen. Er wordt niet meteen begonnen met de bouw van de nieuwe luchthaven omdat tegenstanders hebben aangekondigd het bouwbesluit aan te vechten bij de administratieve rechtbank in Leipzig. Zij vrezen voor onacceptabel hoge geluidsoverlast en vinden de locatie te dicht bij de Berlijnse stadsrand. Een uitspraak wordt niet voor 2006 verwacht en voor die tijd mag er geen spade de grond in. Uiteindelijk is het de bedoeling dat Berlin-Brandenburg International de enige luchthaven van Berlijn zal worden. Berlijn-Tempelhof zal waarschijnlijk al op 31 oktober van dit jaar zijn deuren sluiten. De veel grotere luchthaven Tegel zal geopend blijven tot BBI is gerealiseerd.

Berlin-Brandenburg International zal een capaciteit krijgen van in eerste instantie twintig en uiteindelijk dertig miljoen passagiers per jaar. De kosten die met de bouw gemoeid zijn, bedragen naar schatting tussen de 1,7 en 2,3 miljard euro. Waar dit bedrag vandaan moet komen is nog niet geheel duidelijk. De Duitse hoofdstad staat voor tientallen miljarden euro's in het rood en ook de bondsregering heeft haar huishoudboekje niet op orde. Waarschijnlijk zal uiteindelijk worden getracht een combinatie van publiek-private financiering te bewerkstelligen, waarbij het publieke deel voor de gezamenlijke rekening komt van de deelstaten Berlijn en Brandenburg en van de bondsregering. Tot dusver heeft echter slechts Berlijn een toezegging tot medefinanciering gedaan.

Aan het besluit van het Brandenburgse ministerie van Verkeer is een jarenlange discussie voorafgegaan. In 1992 werd het plan gelanceerd om één grote hoofdstedelijke luchthaven te realiseren. Vier jaar later wezen Brandenburg, Berlijn en de federale regering het huidige Schönefeld aan als lokatie. Vorig jaar mislukten de onderhandelingen die moesten leiden tot de verkoop van de Berlijnse luchthavens en de bouwrechten voor het nieuwe vliegveld aan het consortium IVG/Hochtief. De overheden besloten toen om de bouw zelf ter hand te nemen. Of er hierbij sprake zal zijn van publiek-private samenwerking is onduidelijk.

Berliner Morgenpost
Planfeststellung für Schönefeld
Berlin soll die Flughäfen teurer verkaufen

Berliner Zeitung
Tempelhof und Tegel schliessen
Chronik eines Bauvorhabens

Süddeutsche Zeitung
Hauptstadt-Flughafen darf gebaut werden

ZDFheute
Ausbau Flughafen Berlin-Schönefeld

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger