Duitslandweb logo Duitslandweb

12 jaar 'Dosenpfand': blikjes keren terug in de schappen

Kort nieuws - 19 maart 2015

Duitsland voerde in 2003 het Dosenpfand (officiële naam: Einwegpfand) in, statiegeld op blikjes. Een milieumaatregel die de verkoop van blikjes en plastic flesjes moest terugdringen. Dat is ook gelukt: voor de invoering van het Dosenpfand werden zeven miljard blikjes verkocht, twee jaar later, in 2005 waren het er nog 100 miljoen. Grote winkelketens gooiden de blikjes uit hun assortiment, maar nu er nieuwe innamesystemen zijn, keren blikjes en plastic flesjes terug in de schappen. In 2014 werden 1,86 miljard blikjes verkocht. Lees meer bij Spiegel Online 

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger