12 jaar 'Dosenpfand': blikjes keren terug in de schappen
Kort nieuws - 19 maart 2015Duitsland voerde in 2003 het Dosenpfand (officiële naam: Einwegpfand) in, statiegeld op blikjes. Een milieumaatregel die de verkoop van blikjes en plastic flesjes moest terugdringen. Dat is ook gelukt: voor de invoering van het Dosenpfand werden zeven miljard blikjes verkocht, twee jaar later, in 2005 waren het er nog 100 miljoen. Grote winkelketens gooiden de blikjes uit hun assortiment, maar nu er nieuwe innamesystemen zijn, keren blikjes en plastic flesjes terug in de schappen. In 2014 werden 1,86 miljard blikjes verkocht. Lees meer bij Spiegel Online
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig