IFFR: Duitse eenzaamheid en vervreemding
Duitse films op het Internationaal Filmfestival Rotterdam

Achtergrond - 25 januari 2012

De 41e editie van het Internationaal Filmfestival Rotterdam gaat vandaag van start. In de Duitse films op het festival gaat het vooral om tragische eenzaamheid, vervreemding en desoriëntatie. Duitslandweb maakte een selectie.

IFFR: Duitse eenzaamheid en vervreemding
© Internationaal Filmfestival Rotterdam

In mooie, maar ook grauwe en deprimerend gefilmde landschappen reist de 43-jarige Tania van München naar een dorpje in het noorden van Duitsland. In ‘Die Räuberin’ zijn de luchten grijs, net als de zee en de winterse vlaktes. Maar ook de gevoelens van Tania zijn gehuld in een grauwe mistsluier. Door een pijnlijk verleden lukt het Tania niet om iets te voelen, tot er een fragiele band ontstaat met de 15-jarige Thore. Aantrekkend, wegduwend en soms ook seksueel beladen, maakt Thore in Tania iets los. Ze besluit ter verwerking van haar eigen verlies Thore te ‘stelen’. Een weloverwogen gefilmd regiedebuut van Markus Busch.

Die Unsichtbare

In ‘Die Unsichtbare’ krijgt de verlegen dramastudente Fine van haar moeder te horen dat ze niet zo charismatisch moet doen. Maar de toneelschool vindt dat Fine te onzichtbaar is. Tot ieders verrassing krijgt ze de veeleisende hoofdrol van Camille in het stuk van de celebrity-regisseur Kaspar Friedmann. Maar Friedmann wil haar vernietigen, haar afbreken tot ze net niet verdwijnt om haar daarna weer op te bouwen om de rol van Camille te kunnen spelen. Ondertussen vervaagt de grens tussen Fine’s turbulente privéleven en haar werk op het podium.

Totem 

 Still uit Totem. © Jens PusselHet vijfkoppig gezin Bauer neemt een hulp in de huishouding aan. Deze vrouw, Fiona, wordt met slechts enkele basisinstructies aan het werk gezet. In ‘Totem’ leiden de bewoners allemaal een eigen leven en ze trekken zich weinig van elkaar aan. Ongemakkelijke etentjes, tragische eenzaamheid en onaangepast gedrag lijken Fiona echter niet uit evenwicht te brengen. Volslagen normale momenten worden afgewisseld met absurdistische scènes. Niemand merkt echter dat Fiona zelf ook met problemen worstelt.

Der Fluss war einst ein Mensch

Een blanke jongeman verliest in Afrika langzaam elk gevoel voor logica. Hij is er te gast op het grondgebied van alle dieren en kan elk moment worden verslonden. Wanneer een oude visser, die hem stroomopwaarts brengt, spoorloos verdwijnt, staat hij er alleen voor. Een confrontatie met zijn eigen angsten en waarnemingen volgt. De Duitse regisseur Jan Zabeil treedt in dit speeldebuut in de voetsporen van Werner Herzog. De film is half documentaire, half in scène gezet, waardoor echte en verbeelde gebeurtenissen in elkaar grijpen. Het resultaat is een nachtmerrieachtig geheel over vervreemding en desoriëntatie.

Ausreichend

Studenten van de Kunsthochschule für Medien uit Keulen maakten een klassiek drama over een nieuwe, jonge en ambitieuze leraar die zijn best doet om in de smaak te vallen bij zijn leerlingen. Maar hij dreigt te bezwijken aan de machtsspelletjes van zijn leerlingen. Tijdens een proefles escaleert de hele situatie. Een Duits drama dat doet denken aan ‘Entre les Murs’.

Het Internationaal Film Festival Rotterdam vindt dit jaar plaats van 25 januari tot 5 februari. Meer informatie vindt u op de website van het IFFR >>

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger