Deutsche Bahn kampt met grote vertragingen
Nieuws

Achtergrond - 13 november 2006

(13 november 2006) Eén op de vier Duitse sneltreinen rijdt niet op tijd. Dat blijkt uit een rapport van de Duitse spoorwegen. In 2006 was tot nu minder dan 80 procent van alle treinen punctueel. De belangrijkste oorzaak is de slechte staat van het spoor.

Over de afgelopen vier maanden daalde de punctualiteit van de Deutsche Bahn zelfs tot 67 procent, maar liefst 20 procent onder het percentage dat de Bahn zichzelf ten doel heeft gesteld. Vooral de InterCityExpress tussen Frankfurt am Main, Berlijn en Keulen had zwaar te lijden onder oponthoud. Een woordvoerder wijt de slechte prestaties aan de lange winter, het WK voetbal en de extreme hitte in juli, die ervoor hebben gezorgd dat werkzaamheden aan het spoor vertraging hebben opgelopen. Deze moesten in september en oktober worden ingehaald.

Volgens de Süddeutsche Zeitung is de slechte staat van het Duitse spoornet de voornaamste oorzaak van de vertragingen. Meer dan 40 procent van de vertragingen zou veroorzaakt worden door wisselstoringen, kabelschade, stroomuitval en andere mankementen. Ook de zogenaamde Langsamfahrtstellen, plekken waar treinen vaart moeten minderen wegens problemen aan het tracé, zorgden voor veel oponthoud.

Critici beweren dat de slechte rapportcijfers verband houden met de beursgang van de Deutsche Bahn. Het bedrijf zou geld willen besparen op het onderhoud van het spoornet, om zo aan de vooravond van de privatisering het bedrijfsresultaat wat op te poetsen. Vorige week woensdag kwamen de coalitiepartners namelijk na jarenlang gesteggel tot een compromis over de gedeeltelijke privatisering van de Duitse spoorwegen. Volgens de Duitse wet mag de overheid maximaal 49,9 procent van de aandelen van de hand doen, zoals ook de Nederlandse minister van Financiën Gerrit Zalm met Schiphol voor ogen heeft. Het Duitse spoornet en de stations blijven net als in Nederland eigendom van de overheid.

De voorgenomen privatisering levert fikse kritiek op. Veel klanten zijn bang dat de treinkaartjes duurder zullen worden, zoals de privatisering van de energiesector heeft geleid tot een verhoging van de energiekosten. Ook wordt gevreesd voor Britse toestanden, waar de privatisering van de spoorwegen tot groot kwaliteitsverlies heeft geleid. Bovendien heeft de Bahn al laten weten de eventuele winsten uit de beursgang vooral te gebruiken om een voet tussen de deur te krijgen in de Oost-Europese spoorsector, in plaats van voor de verbetering van de bestaande treinvoorzieningen in Duitsland.

Spiegel Online
Deutsche Bahn: Jeder vierte Schnellzug ist unpünktlich

ARD Tagesschau
Zeitung: Jeder vierte Schnellzug bei der Bahn zu spät

FAZ-NET
Bahn-Börsengang: Einigung mit Widersprüchen  

Die Zeit
Der Scheinkompromiss

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger