Auto-industrie in greep smeergeldschandaal
Nieuws
Achtergrond - 27 juli 2006
(27 juli 2006) De Duitse auto-industrie is in de greep van een smeergeldschandaal rond het Franse toeleveringsbedrijf Faurecia. Grote namen als Volkswagen, BMW en Audi zijn erbij betrokken. Volgens het Openbaar Ministerie is de affaire slechts het topje van de ijsberg.
Tijdschrift Der Spiegel onthulde deze week dat inkoopmanagers bij Volkswagen (VW) en Audi honderdduizenden euro’s aan steekpenningen van het Franse toeleveringsbedrijf hadden ontvangen. Maar daar bleef het niet bij. Het parket in Frankfurt heeft bevestigd dat ook BMW en vijf andere toeleveringsbedrijven van corruptie verdacht worden, waaronder een onderneming uit Saksen en één uit Beieren. Commentatoren gaan er vanuit dat de komende dagen nog meer ondernemingen in het vizier van het Openbaar Ministerie komen.
Het gerechtelijke onderzoek, dat al enkele maanden loopt, werd ingesteld nadat de fiscus op Duitse rekeningen van Faurecia grote, onverklaarbare geldstromen had ontdekt. Inmiddels wordt een afdelingshoofd van VW ervan verdacht minstens 139 duizend euro in contanten te hebben ontvangen van Faurecia, naast ruim vierhonderdduizend euro van een andere opdrachtgever. Een tweede Volkswagen-manager zou daarnaast getrakteerd zijn op dure meubels en reisjes. Een medewerker van Audi liet zich minstens 160 duizend euro toestoppen door het Franse bedrijf. Het parket vermoedt dat Faurecia jaarlijks zes- tot achthonderdduizend euro smeergeld betaalde aan medewerkers van grote Duitse autobedrijven.
Gisteren heeft Volkswagen-topman Bernd Pischetsrieder de tegenaanval ingezet en het opstappen van Faurecia-chef Pierre Lévi geëist. Ook heeft het autobedrijf uit Wolfsburg bij het parket in Frankfurt uit voorzorg een aanklacht ingediend tegen mogelijke corrupte managers in de eigen gelederen of bij zakenpartners.
Kenners van de automobielsector benadrukken dat steekpenningen onlosmakelijk verbonden zijn met de autobranche. Door de moordende concurrentie hebben toeleveranciers er alles voor over om een opdracht van een grote autofabrikant binnen te slepen. De kwestie Faurecia spreekt boekdelen. Het relatief onbekende Franse bedrijf is een belangrijke speler op de markt van auto-onderdelen. Zo is het wereldwijd de grootste bouwer van autodeuren en -stoelen. Faurecia is in Europa na Bosch de grootste toeleverancier, wereldwijd komt de onderneming op de negende plaats.
Het bedrijf met 62 duizend werknemers staat echter onder grote druk, door hoge grondstofprijzen en het uitblijven van opdrachten van klanten als het moederconcern PSA (Peugeot, Citroën) en Renault. Faurecia leed vorig jaar een verlies van 180 miljoen euro. Toeleveranciers zijn aan de genade van de grote autofabrikanten overgeleverd. Het is volgens commentatoren al jaren gebruikelijk dat toeleveranciers zonder tegenprestatie miljoenen aan autobouwers moeten betalen om überhaupt in de race te blijven voor een opdracht. Dan is het niet raar als er ook geld in de zakken van betrokken managers verdwijnt, zei wetenschapper en autokenner Wolfgang Meinig van de Universiteit Bamberg tegen de Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Voor Volkswagen is het de tweede keer in korte tijd dat het management in een corruptieschandaal is verwikkeld. Eind vorig jaar werd bekend dat VW de leden van haar ondernemingsraad had omgekocht met onder meer snoepreisjes en bordeelbezoeken, in ruil voor steun voor het doorvoeren van saneringsplannen. Topman Peter Hartz moest opstappen.
FAZ.NET
Auftrag gegen Bargeld
Spiegel Online
VW-Boss fordert Ablösung des Faurecia-Chefs
Handelsblatt.de
Faurecia-Chef Lévi gerät in der Schmiergeldaffäre unter Verdacht
Reacties
Geen reacties aanwezig