Brigitte ziet Sarah
Nieuwsflash

Achtergrond - 6 mei 2004

(6 mei 2004) Brigitte viert vandaag haar vijftigste verjaardag. Het grootste en oudste Duitse vrouwentijdschrift geeft voor tweeduizend gasten, onder wie vele bekende Duitse vrouwen, een feest in Berlijn onder het motto: '50 Jahre Brigitte - 50 Jahre Gegenwart'. Want voor Brigitte is de realiteit van de Duitse vrouwen het uitgangspunt en het blad vertegenwoordigt als geen ander hun naoorlogse geschiedenis. De afgelopen vijf decennia is Brigitte met haar lezeressen meegegroeid.

"Het unieke van Brigitte zit 'm in de relatie met haar lezeressen", aldus hoofdredacteur Andreas Lebert. "Wij krijgen vijfhonderd telefoontjes, e-mails en brieven per dag." Dankzij deze reacties weet het blad wat er onder haar bijna 3,4 miljoen lezeressen leeft. "Dat maakt Brigitte tot het spiegelbeeld van de Duitse vrouw. Je zou het blad daarom ook nooit op de Franse of de Italiaanse markt uit kunnen brengen", weet Lebert.

Brigitte verscheen voor het eerst in mei 1954. Haar naam dankt het tijdschrift aan een reclameslogan van de toenmalige uitgever Ullstein, die met de zin: "Sei sparsam, Brigitte, nimm Ullstein-Schnitte" reclame maakte voor naaipatronen. Destijds was het blad gericht op de "perfecte vrouw, moeder en gastvrouw". In de jaren zestig was trouwen het belangrijkste onderwerp en het grootste probleem was de tijdsbesteding van de vrouw als haar man aan het werk was. Vrouwen waren verantwoordelijk voor het functioneren van hun huwelijk en seks ervoor was taboe. Dat veranderde eind jaren zestig, begin jaren zeventig. In deze periode behandelde het tijdschrift steeds vaker feministische en politieke thema's. Brigitte streed voor het recht van de vrouw op abortus en voor de vrijheid van de vrouw in het algemeen. De politieke thema's zijn sindsdien gebleven. De val van de Muur, hongercatastrofes, werkloosheid en oorlog in Bosnië en Irak worden, vanuit het perspectief van de vrouw, in Brigitte behandeld. Tegenwoordig vinden de lezeressen ook tips om te beleggen en autotests in hun lijfblad.

Wat gebleven is in de afgelopen decennia zijn de onderwerpen liefde, mannen, mode en recepten. Er wordt anders naar gekeken en dus ook anders over geschreven, maar het zijn nog steeds de thema's waar vrouwen zich voor interesseren. "We hebben allemaal een verlangen naar het refrein van het leven", verklaart Lebert, "kinderen worden groot, je wordt verliefd en het gaat weer over, zomermode en adventstijd: het komt steeds weer terug. Brigitte pakt dit refrein steeds weer op."

Süddeutsche Zeitung
Du verstehst mich

Die Welt
"Brigitte"-Jubiläumsfest in Berlin

Der Spiegel
"Der Refrain des Lebens"

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger