Volkswagen boekt recordwinst ondanks dieselschandaal
Kort nieuws - 1 augustus 2018 - Auteur: Redactie DuitslandwebVolkswagen heeft in de eerste helft van 2018 een recordwinst geboekt. Maar het concern raakt opnieuw onder druk nu blijkt dat topmanagers elkaar al eerder voor de problemen rond het dieselschandaal hebben gewaarschuwd dan Volkswagen toegeeft.
De omzet van Volkswagen is in de eerste zes maanden van dit jaar met 3,5 procent gestegen naar 119 miljard euro. Oorzaak is de goedlopende autoverkoop. Vooral in China, de VS en Rusland lopen de zaken goed. Het komende half jaar wordt echter moeilijk, waarschuwde bestuursvoorzitter Herbert Diess. Volkswagen heeft grote problemen met de overstap naar nieuwe tests voor uitlaatgassen. Lees meer bij Handelsblatt.de
Uit documenten waar de Süddeutsche Zeitung en de regionale omroepen NDR en WDR over beschikken, blijkt dat het autoconcern eerder op de hoogte was van de problemen die het dieselschandaal zou veroorzaken dan het tot nu toe heeft toegegeven. Volkswagen beweert door de bekendmaking van het dieselschandaal door de Amerikaanse milieuinstanties in september 2015 te zijn verrast. Daarom heeft het zijn aandeelhouders niet kunnen waarschuwen voor de financiële gevolgen. Deze aandeelhouders eisen een schadevergoeding van 9 miljard euro. Nu blijkt uit interne mails dat topmanagers van Volkswagen elkaar al eerder waarschuwden voor de problemen die zouden komen. Lees meer bij Süddeutsche.de
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig