Duitsland schaart zich toch achter strengere uitstootnormen voor auto's
Kort nieuws - 10 oktober 2018De EU-lidstaten hebben gisterenavond besloten dat auto's in 2030 35 procent minder koolstofdioxide mogen uitstoten.
Duitsland was voor een soepeler norm van 30 procent reductie om 's lands auto-industrie te beschermen. Veel andere landen wilden nog verder gaan dan 35 procent minder CO2. De Duitse milieuminister Svenja Schulze zat in een lastig parket. Ze is zelf voor strengere normen, maar moest het Duitse regeringsstandpunt verdedigen. De regering vreest banenverlies als de transitie naar onder meer elektrische auto's te snel gaat. Duitsland heeft uiteindelijk ingestemd met het compromis van 30 procent, zodat de lidstaten nu met een gezamenlijk voorstel kunnen gaan onderhandelen met het Europees Parlement. Lees meer bij Tagesspiegel
Lees meer over 'Duitsland en Europa':
Haperende Frans-Duitse motor probleem voor EU
Frankrijk moet een beetje Duitser worden en Duitsland een beetje Franser, betoogt econoom Carsten Brzeski.
Verkiezingsuitslag hard gelag voor Duitse regering
Zo stemde Duitsland bij de verkiezingen voor het Europees Parlement.
Duitsland en de Europese verkiezingen 2024
Wat vinden Duitsers van de EU? Welke Duitse partijen doen mee aan de Europese verkiezingen? We zetten het in dit factsheet op een rij.
Podcast: De Duitse rol in Europa
Welke rol speelt Duitsland in de EU sinds het aantreden van kanselier Scholz? Daarover vertelt Ton Nijhuis, directeur van het Duitsland Instituut, in deze podcast.
Reacties
Geen reacties aanwezig