Duitslandweb logo Duitslandweb

Steeds meer Duitse scholieren zakken voor eindexamen

Kort nieuws - 26 maart 2019 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Steeds meer Duitse scholieren zakken voor hun eindexamen. Dat blijkt uit cijfers van de Kultusministerkonferenz (KMK), het overlegorgaan van de deelstaatministers van Onderwijs.

Het aantal Duitse eindexamenleerlingen dat niet slaagt, is de afgelopen negen jaar gestegen. In 2017 zakte 3,78 procent, in 2009 was dat nog 2,34 procent. In Mecklenburg-Voorpommeren zakte in 2017 zelfs 1 op de 14 scholieren. Tegelijkertijd worden er steeds hogere cijfers gegeven en klaagt het Philologenverband, een koepel van leraren, over cijferinflatie.

Een van de problemen is volgens de koepel dat leerlingen, door de manier waarop scholen cijfers geven, niet goed op het eindexamen worden voorbereid. Zo kunnen ze normaal gesproken slechte cijfers met goede compenseren, maar bij het eindexamen (Abitur) kan dat niet meer. Lees meer bij Spiegel Online

Tags: onderwijs

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Onderwijs':

Docenten Duits willen het vak vernieuwen

Docenten Duits willen het vak vernieuwen

Het DIA vroeg docenten Duits wat er anders moet bij het schoolvak Duits: 'Minder grammatica en een ander examen'.


Lees meer

'Op zoek naar nieuwe didactische middelen'

'Op zoek naar nieuwe didactische middelen'

Hoe zorg je dat scholieren een historisch en cultureel bewustzijn ontwikkelen?


Lees meer

‘Duits onderwijs had moeite met omslag in coronatijd'

‘Duits onderwijs had moeite met omslag in coronatijd'

Mischa Buiting deed als afstudeerproject onderzoek naar digitalisering in het hoger onderwijs in Nederland en Duitsland.


Lees meer

Duitse scholen huiverig voor Teams en Whatsapp

Duitse scholen huiverig voor Teams en Whatsapp

Het digitale thuisonderwijs is op veel scholen een drama. Scholieren zijn vaak aangewezen op falende leerplatformen.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger