Duitslandweb logo Duitslandweb

Gerechtshof: Volkswagen-rijders hebben recht op nieuwe auto

Kort nieuws - 24 mei 2019 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Het deelstaatgerechtshof in Karlsruhe heeft bepaald dat vier Volkswagenklanten recht hebben op een nieuwe auto omdat in hun auto sjoemelsoftware is ingebouwd om milieuregels te omzeilen.

Volkswagen heeft tot het laatste moment geprobeerd de rechtszaken te voorkomen door de klagers onder meer een nieuwe auto aan te bieden, zoals het bedrijf ook al bij vele andere dreigende rechtszaken heeft gedaan. Maar deze klanten wilden een uitspraak van de rechter.

Eerder dit jaar bepaalde het federale hof in een richtingwijzend oordeel dat de gemanipuleerde dieselmotor, die minder zuinig is dan hij lijkt, een gebrek is, waardoor klanten aanspraak kunnen maken op garantie. Het oordeel van vrijdag is het eerste oordeel dat op basis van die uitspraak van het federaal hof is gedaan. Het Oberlandesgericht bepaalde dat de klanten recht hebben op een nieuwe auto, ook al hebben ze al jaren in hun huidige auto gereden. Lees meer bij Tagesschau

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer

Staken voor meer schulden

Staken voor meer schulden

De grote vervoersstaking onderging Duitsland vorige week gelaten. De vraag is of dat zo blijft als de looneisen economische gevolgen krijgen, schrijft econoom Brzeski.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger