Duitslandweb logo Duitslandweb

Volkswagen wil schikken met Duitse dieseleigenaren

Kort nieuws - 2 januari 2020 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Volkswagen gaat in Duitsland gesprekken voeren over een eventuele schadevergoeding voor eigenaren van gemanipuleerde dieselvoertuigen. Dat heeft het autoconcern afgesproken met de Duitse consumentenorganisatie vzbv, die namens honderdduizenden dieselbezitters een rechtszaak voert tegen Volkswagen. 

In de Verenigde Staten heeft Volkswagen kopers van  dieselauto's met sjoemelsoftware  de afgelopen jaren miljarden aan schadevergoedingen betaald, maar in Duitsland gebeurde dat nog niet. Een rechtbank in Braunschweig behandelt sinds september 2019 een zogenoemde Sammelklage, een gezamenlijke aanklacht van zo'n 444.000 dieseleigenaren die een schadevergoeding van de autofabrikant eisen. Zij worden vertegenwoordigd door het Bundesverband der Verbraucherzentralen (vzbv).

Of het daadwerkelijk tot een schikking komt, is nog open. Als de partijen het eens kunnen worden, zou dat een jaren durend marathonproces voorkomen. De gesprekken tussen Volkswagen en de vzbv worden achter gesloten deuren gevoerd. Lees meer bij bij Spiegel Online en tagesschau.de

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger