Scholieren maken Duits cooler met reclamefilmpjes
Scala College wint filmpjeswedstrijd ‘Daarom Duits!’

Achtergrond - 14 juni 2010

De prijsuitreiking van de filmpjeswedstrijd ‘Daarom Duits’ op het ministerie van Onderwijs in Den Haag doet denken aan een Oscargala. Met scholieren als celebrities wordt Duits hip. Dat is nodig, meent het ministerie, want Nederland ondervindt er zelf het meeste nadeel van dat steeds minder mensen goed Duits spreken.

Scholieren maken Duits cooler met reclamefilmpjes
© Duitslandweb
Het winnende filmpje van Manon Hali en Daphne Thissen (Scala College, Alphen aan den Rijn)

Camera’s flitsen, applaus klatert en de winnaressen speechen: “Van tevoren waren we niet echt vriendinnen maar nu hebben we een betere band", zeggen Daphne Thissen en Manon Hali van het Scala College uit Alphen aan den Rijn. Zij maakten het winnende filmpje.

Ze hebben een klassieke stomme film gemaakt waarin allerlei misverstanden ontstaan door gebrekkige kennis van het Duits. Dat was veel werk. “We hebben twee dagen gefilmd met een kleine camera, één dag gemonteerd en één dag naar muziek gezocht.” Het lastigste aan de productie was de aanrijding die er in voorkomt: “Dat kostte nogal wat werk want de auto moest precies goed staan.”

Tekort aan leraren Duits

De reclamefilmpjeswedstrijd is opgezet om scholieren na te laten denken over het belang van het vak Duits. Dat is gelukt, want niet alleen Daphne en Manon zijn dagenlang bezig geweest met de Duitse taal. In totaal kwamen er 27 inzendingen binnen, gemaakt door 107 leerlingen van acht scholen.

Initiatiefnemer van de wedstrijd, het Duitsland Instituut Amsterdam (DIA), wil met de wedstrijd het vak Duits promoten. Kerstin Hämmerling, coördinator Duitse taal en cultuur van het DIA: “We leggen de taak van het nadenken over het waarom van het vak Duits bewust bij de scholier in plaats van bij de docent.” Daphne de Wit van het ministerie van Onderwijs is enthousiast over het initiatief: "Deze wedstrijd werkt veel beter dan al het beleid dat wij maken."

Duits is op de middelbare school vaak niet meer verplicht. De verminderde aandacht voor het vak zorgt er voor dat minder mensen de Duitse taal en cultuur studeren. Dat leidt uiteindelijk tot een tekort aan leraren Duits.

Bedrijfsleven

 Het gebrek aan mensen die goed Duits spreken heeft ook economische nadelen. Zo klaagt het Duitse bedrijfsleven al langer over de gebrekkige taalkennis van Nederlanders.

Het belang van de Duitse taal wordt tijdens de prijsuitreiking onderstreept door Anouk de Jong, adviseur export van de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK). In 2008 importeerde Duitsland volgens de DNHK voor 65,5 miljard euro aan goederen uit Nederland. Nederland is daarmee de vierde handelspartner van Duitsland.

Goede kennis van Duitsland en de Duitse taal is voor ondernemers belangrijk. De Jong beschrijft de komische situaties die kunnen ontstaan wanneer Nederlanders zonder voorkennis Duits proberen te spreken. Zinnen als: “Was ist er doch schlimm und knapp” en “Der Knall war so laut, erst war ich ganz doof” kunnen rekenen op hilariteit in de zaal maar laten een Duitser de wenkbrauwen fronsen. Schlimm, knapp en doof betekenen 'erg', 'krap' en 'stom'.

Prijsuitreiking

De winnende film werd vrijdag op het ministerie van Onderwijs bekendgemaakt door een vakjury bestaande uit een filmproducent, de afdelingsleider Duitse Taal van het Goethe-Institut Amsterdam en een docent Duits. Zij prezen de kwaliteit en de originaliteit van de inzendingen in aanwezigheid van zo'n dertig gespannen scholieren, die de vijf genomineerde filmpjes hadden gemaakt.

Daphne en Manon van het Scala College uit Alphen aan den Rijn kregen een Oscar-beeldje uit handen van de jury en mogen naar het Movie Park Germany in Bottrop.

Door het maken van het filmpje zijn ze vriendinnen geworden. Maar vinden ze het vak Duits nu ook leuker? Daphne is fan van Duitse muziek, dan is Duits wel handig, zegt ze. Volgens Manon is zij nu wel beter in Duits, maar dat komt ook door de docent: “Deze docent is aardig en dat helpt. Nu haal ik betere cijfers.”

Foto: Manon Hali en Daphne Thissen zijn de winnaars van 'Daarom Duits'. Afb.: Duitslandweb.nl

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger