Ontslagen bij autoconcern Ford in Duitsland
Kort nieuws - 21 november 2024 - Auteur: Redactie DuitslandwebDe Amerikaanse autoproducent Ford heeft woensdag aangekondigd tot eind 2027 2900 arbeidsplekken in Duitsland te willen schrappen. In totaal werken er ongeveer 15.000 mensen voor Ford in Duitsland.
De meeste arbeidsplekken zullen in de Ford-fabriek in Keulen (Noordrijn-Westfalen) wegvallen, waar 11.500 arbeidsplaatsen zijn. Ook in andere EU-landen en Groot-Brittannië wil Ford arbeidsplaatsen schrappen. Het autobedrijf stelt dat de ontslagen nodig zijn door de grote verliezen die het bedrijf de afgelopen jaren heeft gemaakt. Ford produceert steeds meer elektrische auto’s. Dit gaat gepaard met hoge kosten, volgens het bedrijf.
De ondernemingsraad is verbolgen over het besluit. De raad stelt niet van tevoren op de hoogte te zijn gebracht over de ontslagen. De afgelopen jaren heeft Ford al duizenden werknemers in Duitsland ontslagen. Hendrik Wüst, minister-president van Noordrijn-Westfalen, noemt het besluit van het Amerikaanse bedrijf ‘opnieuw een harde klap voor Duitsland als autoland’.
Vorige maand maakte de ondernemingsraad van autoconcern Volkswagen bekend dat het bedrijf drie fabrieken in Duitsland wil sluiten waarmee tienduizenden banen op de tocht komen te staan. De concerntop heeft dit nog niet bevestigd. Ook Volkswagen zegt last te hebben van hoge kosten door het grootschalig overgaan op de productie van elektrische auto’s. Lees meer bij ZDF en de Tagesschau
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig