Nieuw: het vriendelijke Berlijn
Nieuws
Achtergrond - 16 maart 2009
(16 maart 2009) Met het imago van de echte Berlijner is het niet goed gesteld. Hij heeft een dagtaak aan zeuren, mekkeren en klagen, het liefst in het hoofdstedelijke accent. Toeristen blijft het harde cynisme van de ‘beroepsberlijner’ niet bespaard, zo vreest het stadsbestuur. Hoog tijd voor een campagne om van de Duitse hoofdstad een oase van vriendelijkheid te maken.
Berlijn gooit nu bijna duizend politieagenten, tweeduizend werknemers van het openbaar vervoer, honderdvijftig straatvegers en een onbekend aantal taxichauffeurs in de strijd om het imago van de stad op te poetsen. Zij moeten de toerist van informatie voorzien, plattegronden uitdelen en vooral vriendelijk zijn. Op vrijwillige basis. De stad trekt een kleine 200 duizend euro uit voor kaarten, buttons en flyers.
De onvermijdelijke campagneleus klinkt bijna als een excuus voor de plaatselijke volksaard. ‘Herz und Schnautze’, vrij vertaald een grote bek, maar een klein hartje, dát typeert volgens de initiatiefnemers de Berlijner. Alleen dat cynische, dat achterdochtige, dat kan wel wat minder. Het stadsbestuur ziet Berlijn het liefst als een open metropool waar iedere gast zich welkom voelt.
Vriendelijke mensen
“Eigenlijk zou dit alles vanzelfsprekend moeten zijn”, zegt een woordvoerder van de Berlijnse senaat. “Helaas is het nog zo dat Berlijn niet bekend staat om zijn hoffelijkheid.” Maar volgens de woordvoerder is Berlijn met deze campagne hard op weg een “op service georiënteerde stad” te worden. “Het moet onze gasten opvallen dat we eigenlijk heel vriendelijke mensen zijn.”
De Duitse hoofdstad is de belangrijkste trekpleister van de Bondsrepubliek en verwelkomt dagelijks zo’n 400 duizend bezoekers uit de hele wereld. Voor de stad is het toerisme een belangrijke bron van inkomsten en dat wil het stadsbestuur zo houden.
‘Tot mislukken gedoemd’
Het dagblad Die Welt heeft weinig vertrouwen in een goede afloop. “Het is gemakkelijker een os te melken of ananassen te telen in Alaska dan een Berlijner tot een vriendelijk woord te bewegen”, smaalt de krant. “Deze campagne is natuurlijk tot mislukken gedoemd.” Om zich in de Duitse hoofdstad een beetje staande te houden, kan de toerist beter een cursus ‘Berlijns schelden voor beginners’ volgen, denkt Die Welt.
Het is niet de eerste keer dat Berlijn zich als een gastvrije stad wil profileren. In aanloop naar het in Duitsland gehouden WK voetbal in 2006, konden Berlijnse taxichauffeurs gratis een cursus Engels en dienstverlening volgen. Kosten: zo’n 3 miljoen euro. Of deze actie een succes was, is nooit onderzocht.
Welt.de / Spiegel Online
Afbeelding:
Reacties
Geen reacties aanwezig