Ook Ruhrgebied krijgt milieuzone
Nieuws

Achtergrond - 30 september 2008

(30 september 2008) De Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen gaat na Keulen ook in het Ruhrgebied een milieuzone invoeren. Vanaf morgen zijn op de snelwegen en in acht steden in het industriegebied alleen auto’s toegestaan die aan de Europese uitstootnormen voldoen.

 door de redactie

File op de Autobahn. Afb: KirstenV, www.flickr.com De milieuzone is vanaf morgen van kracht in Bochum, Bottrop, Dortmund, Duisburg, Essen, Gelsenkirchen, Oberhausen en Recklinghausen. Buiten het Ruhrgebied voeren morgen ook Frankfurt am Main en München een milieuzone in om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Ook Nederlandse automobilisten moeten een vignet aanschaffen voor de milieuzones. De kosten hiervoor variëren afhankelijk van de verkoper van 12,50 euro tot 29 euro.

De Duitse autolobby en milieubeschermers hebben kritiek op de maatregel. Volgens de Duitse automobilistenvereniging AvD heeft een milieuzone weinig invloed op de luchtkwaliteit. Zo is het fijnstofpercentage in Hannover minder dan een procent gedaald, nadat de stad ook een milieuvignet heeft ingevoerd.

De AvD ziet de milieuzone vooral als een bureaucratische maatregel om de Duitse automobilist op kosten te jagen. Zo’n 95 procent van het Duitse wagenpark voldoet aan de Europese uitstootnormen, maar autobezitters moeten hun wagen wel technisch laten keuren om in aanmerking te komen voor het verplichte milieuvignet.

De resterende vijf procent van de Duitse wagens voldoet niet aan de milieu-eisen. Dit zijn in de regel auto’s die twintig jaar of ouder zijn en verouderde verbrandingsmotoren hebben. Eigenaren van dergelijke voertuigen krijgen tot half november respijt om een katalysator in te laten bouwen, die gedeeltelijk door de deelstaat wordt gesubsidieerd. Oldtimers van meer dan dertig jaar oud en landbouwvoertuigen vallen niet onder de nieuwe milieu-eisen.

De maatregel gaat de milieuorganisatie BUND juist niet ver genoeg, want niet het gehele Roergebied zal in der milieuzone vallen. Zo heeft iedere stad in de regio zelf bepaald tot hoever de bepaling geldt. In Recklinghausen is de maatregel alleen in de binnenstad van kracht, terwijl het hele gebied tussen Essen, Gelsenkirchen en Bochum wel een milieuzone wordt. Juist hier lopen de drukke snelwegen A40 en A42.

Verwarring

Volgens BUND leidt de opdeling van het Ruhrgebied alleen maar tot verwarring. Politiek wordt de organisatie gesteund door de SPD en de Groenen die het gehele stedelijke gebied tot een grote milieuzone willen maken. Nu geldt de maatregel bijvoorbeeld nog niet tussen Duisburg en Essen. Ook het traject tussen Bochum en Dortmund is niet tot een milieu-zone verklaard.

Eckhard Uhlenberg (CDU), minister van Milieu in Noordrijn-Westfalen, is wel te spreken over de plannen. Volgens Uhlenberg zullen hierdoor eigenaars van oude auto’s eerder geneigd zijn een nieuw, milieuvriendelijker exemplaar te kopen, of een katalysator in te laten bouwen. “Dit komt de gezondheid alleen maar ten goede”, aldus de minister. “Zodra de fijnstofpercentages dalen, zullen minder mensen last krijgen van hun hart en luchtwegen.”

Vanaf 1 november zal de Duitse politie actief gaan controleren op de milieusticker. Wie twee weken later deze nog niet heeft, krijgt een boete van veertig euro. Duitse overtreders krijgen daarbij een aantekening op hun rijbewijs.

                                                                                     wdr.de / ruhrnachrichten.de

Afbeelding:

KirstenV, www.flickr.com

Informatie over vignetten en milieugebieden:

Umwelt-plakette.de
ANWB over milieustickers
Tüv Nord
Dekra Nederland
Duitse Wikipedia over milieuzones

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger