Duitsland wil oude auto’s weren uit binnenstad
Nieuws
Achtergrond - 19 december 2006
(19 december 2006) Miljoenen oude auto’s komen mogelijk Duitse binnensteden niet meer in omdat ze te vervuilend zijn. De Duitse regering wil in de grote steden milieuzones inrichten om de hoeveelheid schadelijk fijnstof terug te brengen.
Bestuurders van auto’s ouder dan tien jaar kunnen zich als het aan de Duitse overheid ligt voorbereiden op lange wandeltochten naar het stadscentrum. Hun alte Stinker komen de in te stellen smogzones in grote steden als Berlijn, Augsburg, Stuttgart, Keulen of München niet meer in.
Volgens de regering gaat het in totaal om ruim acht miljoen auto’s. Lokale overheden komen op een veel groter aantal uit: elf miljoen op een totaal van 54 miljoen auto’s. Dat is één op de vijf.
Reden voor de verboden is de overschrijding van de Europese normen voor fijnstof in meer dan dertig Duitse steden. Fijnstof bestaat uit minuscule roetdeeltjes, vooral afkomstig van uitlaatgassen van dieselauto’s. De Europese Unie berekende dat burgers in gebieden met een hoge concentratie fijnstof gemiddeld negen maanden korter leven.
Daar heeft de overheid wat op bedacht. Geheel in de geest van de uitgebreide afvalscheiding heeft Duitsland auto’s op schadelijke uitstoot ingedeeld in verschillende klassen. Klasse twee tot en met vier krijgen groene, rode of gele fijnstofstickers op de ruit en mogen zonder bezwaar de milieuzones in. Dat geldt ook voor ambulances, politie- en brandweerauto’s.
Auto’s zonder sticker hebben een probleem. Dat zijn de vervuilers, zij vallen onder klasse één: diesels van 14 jaar of ouder, benzinevoertuigen van tien jaar oud, personenauto’s zonder roetfilter of met een oudere katalysator. De bezitters van deze wagens moeten hun voertuig aanpassen of in een anti-smogzone voortaan het openbaar vervoer nemen. Of buitenlandse vakantiegangers hun oude camper buiten de smogzone moeten laten staan, is vooralsnog niet bekend. Voor vrachtwagens komt een aparte regeling.
De maatregel krijgt naar verwachting vanaf de tweede helft van 2007 zijn beslag, al is het nu al vrijwel zeker dat verschillende steden dit niet redden. Zo heeft het Zuid-Duitse Stuttgart inmiddels aangekondigd meer tijd nodig te hebben om het verwachte aantal aanvragen voor een uitzonderingspositie te kunnen behandelen.
Der Tagesspiegel
Millionen Autos von Fahrverboten betroffen
Spiegel Online
Kampf gegen Feinstaub: Millionen Autos droht Verbannung aus dem Stadtverkehr
Reacties
Geen reacties aanwezig