Max Beckmann
Tentoonstelling
Veranstaltung Dritter |
|
---|---|
Datum: | Dienstag 1 Mai 2007 |
Ort: | Van Gogh Museum |
Tentoonstelling
Max Beckmann in Amsterdam, 1937-1947
Deze tentoonstelling biedt voor het eerst een uitgebreid overzicht van het werk van Max Beckmann uit zijn Amsterdamse periode. Max Beckmann (1884-1950) is een van de belangrijkste en meest spraakmakende Duitse kunstenaars van de 20ste eeuw. Omdat zijn schilderijen door de nazi’s als ‘entartete Kunst’ (ontaarde kunst) werden bestempeld, vertrok hij in 1937 naar Amsterdam, waar hij tot 1947 woonde en werkte.
De tentoonstelling toont meesterwerken uit deze Amsterdamse periode, waaronder de vier indrukwekkende triptieken 'Carnaval, Acrobaten, Toneelspelers en Perseus'. Zijn schilderijen getuigen onder andere van zijn interesse in het variétéleven, het Nederlandse landschap en het leven in Amsterdam. Aan de hand van zijn dagboek, brieven, foto’s en een impressie van zijn atelier krijgt de bezoeker een indruk van het leven dat Beckmann leidde in Amsterdam.
Ballingschap
De periode van ballingschap was voor Beckmann een moeilijke, maar ook zeer productieve tijd, waarin ruim een derde van zijn oeuvre ontstond en hij vijf van zijn negen beroemde triptieken schilderde. Ook tekende en schetste hij veel in deze jaren, en vervaardigde hij in 1946 de grafiekserie Day and Dream, waarin hij veel verwijzingen naar de oorlog en observaties van zijn dagelijks leven in Amsterdam verwerkte.
Maskerades
Theater, variété en circusartiesten bleven daarnaast in zijn gehele oeuvre geliefde thema’s, waarmee hij op een geheel eigen wijze aansloot bij het (Franse) modernisme. Deze ‘maskerades’ tonen Beckmanns overtuiging dat het leven een soort toneel is, waarachter een andere werkelijkheid schuilgaat.
Kunsthistorische traditie
Beckmanns schilderkunst is geworteld in de traditie van de Europese schilderkunst. Zijn kleurrijke monumentale doeken komen voort uit het Expressionisme. Zijn onderwerpskeuze en symboliek hebben raakvlakken met kunstenaars als Vincent van Gogh en Jeroen Bosch. Ondanks het artistieke belang van Beckmanns Amsterdamse jaren is er opmerkelijk genoeg nooit eerder een tentoonstelling aan deze periode gewijd.
De tentoonstelling toont meesterwerken uit deze Amsterdamse periode, waaronder de vier indrukwekkende triptieken 'Carnaval, Acrobaten, Toneelspelers en Perseus'. Zijn schilderijen getuigen onder andere van zijn interesse in het variétéleven, het Nederlandse landschap en het leven in Amsterdam. Aan de hand van zijn dagboek, brieven, foto’s en een impressie van zijn atelier krijgt de bezoeker een indruk van het leven dat Beckmann leidde in Amsterdam.
Ballingschap
De periode van ballingschap was voor Beckmann een moeilijke, maar ook zeer productieve tijd, waarin ruim een derde van zijn oeuvre ontstond en hij vijf van zijn negen beroemde triptieken schilderde. Ook tekende en schetste hij veel in deze jaren, en vervaardigde hij in 1946 de grafiekserie Day and Dream, waarin hij veel verwijzingen naar de oorlog en observaties van zijn dagelijks leven in Amsterdam verwerkte.
Maskerades
Theater, variété en circusartiesten bleven daarnaast in zijn gehele oeuvre geliefde thema’s, waarmee hij op een geheel eigen wijze aansloot bij het (Franse) modernisme. Deze ‘maskerades’ tonen Beckmanns overtuiging dat het leven een soort toneel is, waarachter een andere werkelijkheid schuilgaat.
Kunsthistorische traditie
Beckmanns schilderkunst is geworteld in de traditie van de Europese schilderkunst. Zijn kleurrijke monumentale doeken komen voort uit het Expressionisme. Zijn onderwerpskeuze en symboliek hebben raakvlakken met kunstenaars als Vincent van Gogh en Jeroen Bosch. Ondanks het artistieke belang van Beckmanns Amsterdamse jaren is er opmerkelijk genoeg nooit eerder een tentoonstelling aan deze periode gewijd.
Kommentar
Keine Kommentare