Duits verdient beter
Duits verdient beter
Den Haag, 22 maart 2019 – Een schlagerfestival, zingen en dansen op Duitse hiphop en een videoclip maken in de les: de Dag van de Duitse taal staat dit jaar in het teken van muziek. Op 26 maart zetten scholen, organisaties en bedrijven samen met de Actiegroep Duits, de Duitse taal op een muzikale manier in het zonnetje.
Minstens 215 schoolklassen vieren de dag met allerlei eigen activiteiten, van dansworkshops tot karaoke. De Actiegroep Duits ondersteunt deze activiteiten met Mach-mit-pakketten vol muzikaal onderwijsmateriaal en vrolijke feestartikelen. Ook kunnen schoolklassen meedoen met de Mach-mitquiz over Duitstalige muziek. De winnaar krijgt een Duits etentje, gesponsord door Noordhoff Uitgevers.
Het thema Duitstalige muziek laat zien dat de Duitse taal niet alleen nuttig is, maar ook mooi en poëtisch. Daarbij is muziek bij uitstek geschikt om scholieren voor de Duitse taal te enthousiasmeren en te laten proeven van de Duitse cultuur. Duitse artiesten zoals schlagerzangeres Helene Fischer en rapper Cro zijn ook in Nederland populair.
Het Duitsland Instituut Amsterdam (DIA) organiseert op de Dag van de Duitse taal een Musikfest op basisschool Kindcentrum Kloosterveen in Assen. De Groningse rapper Colin Mooijman en scholierengroep Eklips, de winnaars van de Duitse Hiphop-battle 2018 van het DIA, treden op en kinderen gaan zelf zingend en dansend aan de slag met een Duitse musical.
Meer waardering voor het vak Duits
Uit het Belevingsonderzoek Duits 2017 van het DIA blijkt dat scholieren het vak Duits meer waarderen als er in de les aandacht is voor actualiteit en cultuur van Duitstalige landen. Meer waardering is hard nodig. Het tekort aan docenten Duits in het middelbaar onderwijs loopt snel op en veel te weinig studenten kiezen voor een opleiding Duits. Volgens onderzoeksbureau Centerdata zullen er in 2020 rond 135 vacatures openstaan voor docenten Duits, als er nu geen extra maatregelen worden genomen. Ook is onduidelijk hoe het verder gaat met het vak Duits op de middelbare school, nu het curriculum wordt herzien. De Actiegroep Duits maakt zich hierover zorgen en is voor een bijzondere status van de buurtaal Duits in het Nederlandse onderwijs.
Het tekort aan docenten en de precaire positie van het vak Duits heeft vergaande gevolgen. Voor het bedrijfsleven is het beheersen van de Duitse taal van ongekend belang. Duitsland is voor Nederland de belangrijkste handelspartner en omgekeerd is Nederland na China de belangrijkste handelspartner voor Duitsland. In 2018 steeg de Duitse handel met Nederland met acht procent tot 14,1 miljard euro.
Uit een ondernemersenquête van de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK, 2018) blijkt dat Nederlandse ondernemers het beheersen van Duits als belangrijke basis zien voor een goede handelsrelatie. Ook voor de politieke en culturele betrekkingen met Duitsland en het wederzijds begrip speelt het beheersen van Duits een belangrijke rol.
Over de Actiegroep Duits
De Actiegroep Duits is een samenwerking tussen de Duitse Ambassade in Den Haag, de DuitsNederlandse Handelskamer (DNHK), het Duitsland Instituut Amsterdam (DIA), het Goethe-Institut Niederlande, Nuffic en de Zentralstelle für das Auslandsschulwesen (ZfA). Met de publiciteitscampagne ‘Mach mit!’ wil de Actiegroep Duits het bewustzijn over het belang van de Duitse taal vergroten. De Actiegroep Duits organiseert naast de Dag van de Duitse taal ook activiteiten zoals de Mach-mit-Mobil en de verkiezing tot Docent Duits van het jaar.
Meer informatie over de Dag van de Duitse taal 2019 en de landelijke Mach-mit-Musikquiz op https://machmit.nl/dag-van-de-duitse-taal/onze-landelijke-acties.
Download hier het persbericht als PDF.