Koffieketen Tchibo doet nu ook in studies
nieuws

Achtergrond - 13 november 2007

(13 november 2007) De Duitse koffiezaak Tchibo heeft wel een heel bijzondere kerstaanbieding in de schappen. Naast een pak koffie kunnen studenten er een studie bedrijfseconomie aan de hogeschool Göttingen kopen.

Dat zullen ze bij de Simon Lévelt niet zo gauw aanbieden, een volwaardige studie bedrijfseconomie tegen een leuk prijsje. Duitse studenten die zich gedurende de actie bij de bekende koffieketen inschrijven, betalen 50 euro per maand minder collegegeld. Op die manier besparen ze over vier jaar bijna 2500 euro.

Meer publiciteit is voor de kleine, particuliere hogeschool uit Göttingen en de koffieketen de drijfveer achter de ongebruikelijke actie. Contacten tussen de twee instellingen bestonden al, dankzij de stagiairs uit Göttingen die elk jaar bij de Tchibo aan de slag gaan.

Van verschillende kanten is het initiatief onder vuur gekomen. Dit soort marketing is ongehoord, reageert de Duitse universitaire wereld. Een studie is een serieuze aangelegenheid en dient niet op deze frivole wijze aan de man gebracht te worden. Trendwatchers zien in de actie een nieuwe stap in de privatisering van het onderwijs.

Tchibo is een begrip in Duitsland. Op elke straathoek zit er wel eentje. In de zaak is koffie allang niet meer de voornaamste koopwaar. De keten is uitgegroeid tot een soort Hema maar dan zonder de beroemde worsten: Tchibo verkoopt kleding, huishoudelijke apparatuur, gadgets en computers. Verder kun je buskaarten krijgen, levensverzekeringen afsluiten en reisjes boeken.

Faz.net
Bohnenkaffee und BWL

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger