Innovatieve cinema in een sterrencircus
Glitter en glamour op de Berlinale 2007
Achtergrond - 13 februari 2007
Steven Soderberghs 'The Good German' en de Niro's 'The Good Shepherd' gooien hoge ogen op de glamoureuze 57e editie van het Berlijnse filmfestival Berlinale. De Duitse cinema speelt dit jaar echter een wat bescheidener rol.
In de sectie 'Panorama' kan de liefhebber van een Koreaanse liefdestragedie tussen een schandknaap en een junior-executive, een Chinese film over een man die met het lijk van een vriend door het land trekt, of een Turkse film over de spanningen die de moderne tijd bij een diepreligieuze man teweegbrengt, zijn hart ophalen. Vijftig arthouse- en documentairefilms worden hier aan het publiek voorgesteld, waaronder de Amerikaanse remake van Theo van Goghs 'Interview'. Twee documentaires zijn gewijd aan de rockscene in de DDR: 'Der rote Elvis', over de Amerikaanse zanger Dean Reed die zich in 1973 in de Arbeiders-en-Boerenstaat vestigde, en 'Tamara', een portret van “Rocklady Nr. 1 der DDR” Tamara Danz.
Ook in de afdeling 'Internationales Forum des jungen Films' is er ruimte voor innovatieve filmkunst. Dit programmaonderdeel biedt een podium voor werken van jonge, talentvolle filmmakers uit de hele wereld. De Filippijnse regisseur Auraeus Solito kreeg er de mogelijkheid zijn in eigen land sterk gecensureerde film 'Tuli' voor het eerst in zijn geheel te vertonen. De film, waartoe ik mij na lang wachten en het nodige ellebogenwerk – dat hoort allemaal bij de Berlinale – toegang kon verschaffen, toont niet alleen expliciet de liefde tussen twee vrouwen, maar neemt ook veel traditionele (christelijke) rituelen op de hak. Na afloop vertelde Solito openhartig over zijn strijd met de conservatieve overheid die grof in zijn film sneed. Overigens betekent de titel ironisch genoeg ‘besnijdenis’.
Spannend is de reconstructie van vrouwenbeelden uit de tijd van de stomme film in het onderdeel 'Retrospektive'. Aan de hand van een keur aan oude films wordt een belangrijk stuk cultuurgeschiedenis van de eerste decennia van de twintigste eeuw zichtbaar gemaakt. Nieuwe ontwikkelingen in de Duitse film worden voorgesteld onder de titel 'Perspektive Deutsches Kino'. Op de Berlinale staan kleine, innovatieve, soms provocatieve producties, die buiten het festival weinig publiek trekken, moeiteloos naast dure publieksfilms met grote sterren. Die wisselwerking tussen groot en klein maakt de Berlinale tot een bijzonder afwisselend en opwindend festival.
Reacties
Geen reacties aanwezig