Berlijn mag groot vliegveld bouwen
Nieuws

Achtergrond - 17 maart 2006

(17 maart 2006) Berlijn mag een groot intercontinentaal vliegveld bouwen. Dat heeft het Bundesverwaltungsgericht, de hoogste federale rechtbank, gisteren besloten. Hiermee is een eind gekomen aan een bijna vijftien jaar durende strijd. Politiek en bedrijfsleven juichen de beslissing toe.

Eén van de drie kleine Berlijnse vliegvelden, Schönefeld, mag worden uitgebreid tot luchthaven Berlin Brandenburg International, BBI, aldus het Bundesverwaltungsgericht gisteren. Als alles volgens plan verloopt, zal Berlijn in 2011 de op twee na grootste luchthaven van Duitsland hebben, na Frankfurt en München. Toch zijn het nieuwe vliegveld ook restricties opgelegd: zo moeten meer maatregelen worden getroffen om geluidshinder te voorkomen en geldt er tussen middernacht en 5.00 uur een nachtvluchtverbod. De twee andere Berlijnse vliegvelden, Tegel en Tempelhof, zullen worden gesloten.

Vooral het nachtvluchtverbod zou BBI in problemen kunnen brengen, aldus Joachim Hunold. Hij is directeur van Air Berlin, Duitslands tweede luchtvaartmaatschappij, die haar basis in Berlijn heeft. Hij noemt het "een catastrofe" als het nachtvluchtverbod strikt wordt gehanteerd. In dat geval zouden na 22.00 uur geen vluchten meer kunnen worden ingepland, omdat er een marge aangehouden dient te worden voor vertraagde vluchten. "Dat zou dan een duidelijke verslechtering ten opzichte van de huidige situatie zijn", aldus Hunold. Momenteel mogen op Tegel vliegtuigen tot 23.00 uur landen. Daarna mogen ze uitwijken naar Schönefeld. Als dat in de toekomst niet meer mogelijk is, moeten vliegtuigen 's avonds uitwijken naar Leipzig.

Al sinds 1991, toen de eerste plannen voor een groot vliegveld bij Berlijn werden gemaakt, zijn er problemen met de bouw ervan. Men moest het eens worden over een geschikte locatie, over de financiering, over de grootte, over het bouwbedrijf en over de geluidshinder voor omwonenden. Die laatsten, vierduizend in getal, hebben de bouw die eigenlijk al in 2004 had moeten beginnen, weten tegen te houden met een hele reeks aan bezwaren.

Gisteren werd een deel van de klachten door het Bundesverwaltungsgericht gehonoreerd in de strengere eisen die BBI krijgt opgelegd. Het vliegveld wordt een stuk kleiner dan oorspronkelijk gepland: in plaats van zestig miljoen zullen 22 miljoen passagiers per jaar de luchthaven aandoen. Ter vergelijking: Schiphol verwerkte vorig jaar 42 miljoen reizigers.

Toch zijn politiek en bedrijfsleven blij met het oordeel. Minister-president van Brandenburg Matthias Platzeck (SPD) en burgemeester van Berlijn Klaus Wowereit (SPD) reageerden verheugd en opgelucht. Verwacht wordt dat het bouwproject zeker veertigduizend nieuwe banen in de regio Berlijn-Brandenburg zal opleveren. Na 2011 zal BBI verder worden uitgebreid zodat het uiteindelijk veertig miljoen passagiers zal kunnen ontvangen.

De bouwkosten bedragen naar schatting twee miljard euro. Minister van Economische Zaken Michael Glos (CSU) hoopt dat de beslissing het vliegveld te bouwen een voorbeeldfunctie heeft voor andere grote bouwprojecten in Duitsland. "Met dit voorbeeld wordt duidelijk dat we voor grote projecten in Duitsland van de planning tot de realisatie teveel tijd nodig hebben", aldus Glos. "Tijd, die we ons niet meer kunnen veroorloven."

ZDF Heute.de
Start-Erlaubnis für Berlin-Flughafen

FAZ.NET
Grünes Licht für den Hauptstadt-Flughafen

Spiegel Online
Flughafengegner geben nicht auf

Die Welt
Der lange Weg zum Hauptstadtflughafen

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger