Vertrouwen Duitse consumenten stijgt
Nieuws
Achtergrond - 29 maart 2006
(29 maart 2006) Het consumentenvertrouwen in Duitsland blijft groeien. Dat blijkt uit de laatste peiling van de Gesellschaft für Konsumforschung (GfK), een onderzoeksinstituut voor consumentengedrag. De bereidheid tot grote aankopen is in vier jaar niet zo hoog geweest.
Vooral de bereidheid onder consumenten hoogwaardige aankopen als auto’s of meubels te doen steeg de afgelopen maand duidelijk. Het GfK verwerkt maandelijks peilingen onder tweeduizend consumenten in een index. Met 5,1 punten heeft deze de hoogste waarde van de afgelopen vier jaar bereikt. Mits het vertrouwen de komende maanden niet weer keldert, zal de particuliere consumptie dit jaar voor het eerst sinds 2004 met een half procent groeien.
Het GfK gaat ervan uit dat de bereidheid tot grote aankopen vooral is ingegeven door de btw-verhoging van volgend jaar. De stijging van de btw van 16 naar 19 procent vanaf 2007 is één van de eerste besluiten die het kabinet-Merkel afgelopen najaar nam. Ze hoopte daarmee de bevolking dit jaar tot grote aankopen te bewegen om de economie een impuls te geven. In die opzet lijkt de regering nu te slagen.
Het wereldkampioenschap voetbal dat deze zomer in eigen land wordt gehouden speelt eveneens een belangrijke rol. Volgens het onderzoeksinstituut zal de verkoop van bijvoorbeeld tv’s en dvd-recorders daardoor nog flink stijgen.
Zowel wat betreft de economische groei van Duitsland als de persoonlijke inkomensontwikkeling zijn de Duitse consumenten sceptischer. Beide indexen daalden. Vanaf de zomer van 2005 vertoonde het vertrouwen in de economische groei een doorlopend stijgende lijn. Sinds maart is die trend gestopt. Met 14 punten is het vertrouwen niettemin nog altijd veel hoger dan het langjarige gemiddelde van 0 en zeker hoger dan de -18 punten van een jaar geleden.
ZDFHeute.de
Bundesbürger in Kauflaune
FAZ.NET
Deutsche Verbraucher wollen konsumieren
Die Welt.de
Konsumforschung: Verbraucher bleiben zuversichtlich
Reacties
Geen reacties aanwezig