Duits consumentenvertrouwen toegenomen
nieuws
Achtergrond - 27 oktober 2005
(26 oktober 2005) Het consumentenvertrouwen in Duitsland is de laatste maand toegenomen. Dit blijkt uit de Konsumklima-Index, de maandelijkse enquête van het Gesellschaft für Konsumforschung (GfK), het Duitse bureau voor consumentenonderzoek. Het bureau verwacht dat de consumenten komende kerst veel uitgaven zullen doen. Volgens experts zijn de cijfers een “teken van herstel” voor de Duitse economie.
Het GfK hanteert bij de maandelijkse enquête meerdere indexen. De waarde van de algemene consumentenindex steeg de afgelopen maand van 3,1 naar 3,4 punten. Het lijkt erop dat de verkiezingsuitslag een positieve uitwerking op het consumentenvertrouwen heeft gehad. “De consumenten gaan ervan uit dat de grote coalitie in staat is om de economie en de arbeidsmarkt de noodzakelijke impulsen te geven om uit het dieptepunt te komen”, aldus een woordvoerder van het GfK.
De index die de conjunctuurverwachting van de Duitse consument weergeeft steeg naar 1,4 en stond daarmee voor het eerst sinds februari 2004 weer boven het nulpunt. De Duitse burger heeft, dankzij door dalende olieprijzen, een hogere inkomensverwachting en zal volgens het GfK daardoor sneller geneigd zijn om duurdere aankopen te doen zoals wasmachines of fietsen.
Gisteren meldden de Duitse media dat ook de Ifo-index, de indicator voor het Duitse ondernemersvertrouwen, een stijging ten opzichte van september vertoonde. De index klom afgelopen maand van 96 naar 98,7 punten, de hoogste waarde in vijf jaar.
Volgens Hans Werner Sinn, directeur van het Institut für Wirtschaftsforschung (Ifo), lijkt “het conjuncturele herstel zich met deze cijfers te consolideren”. Volgens de webeditie van de Frankfurter Allgemeine Zeitung zien zowel analisten als politici de hogere index als bewijs voor het herstel van de Duitse economie. Jörg Lüschow, woordvoerder van de Westdeutsche Landesbank, reageerde voorzichtig: “We moeten nog afwachten of deze stijging permanent is en of de Duitse economie een hausse zal gaan beleven”.
De toekomstverwachting van Duitse bedrijven is volgens het Ifo goed: “De Duitse industrie schat vooral de exportkansen de komende tijd positief in.”
FAZ.NET
Konsumklima zur Zeit wieder freundlicher
Ifo-Index auf fünf-Jahres-Hoch
GFK Gruppe
Konsumklima: Hoffnung auf den Konjukturaufschwung.
Handelsblatt.de
GfK-Index macht Hoffnung auf positives Weihnachtsgeschäft
Süddeutsche.de
“Signal für Erholung”
ifo Geschäftsklima Deutschland
Geschäftsklima deutlich gestiegen
Reacties
Geen reacties aanwezig