Rechter buigt zich over Berlijnse luchthaven
Nieuws

Achtergrond - 7 februari 2006

(7 februari 2006) De strijd om de bouw van een intercontinentale luchthaven bij Berlijn gaat de beslissende fase in. Vandaag begint in Leipzig het mammoetproces over de uitbreiding van het voormalige DDR-vliegveld Schönefeld tot Berlin Brandenburg International (BBI).

Vierduizend omwonenden hebben bij het Bundesverwaltungsgericht in Leipzig, de hoogste federale rechtbank voor bestuurlijke vraagstukken, bezwaren ingediend tegen de aanleg van het vliegveld. De klagende burgers staan tegenover een krachtig verbond: de deelstaten Berlijn en Brandenburg en een lobby van grote ondernemers. Het oordeel van de rechter is definitief. Stelt de Leipziger rechtbank de klagende burgers in het gelijk, dan gaat de aanleg van de nieuwe Berlijnse luchthaven niet door. Er is geen alternatief plan.

Voorstanders vinden de uitbouw van het bestaande vliegveld Schönefeld hard nodig. In plaats van één grote, centrale luchthaven heeft Berlijn drie kleinere: Tegel en Tempelhof in voormalige West-Berlijn en Schönefeld in het voormalige Oosten. Geen van de drie is op dit moment geschikt voor intensief gebruik. Dat is inefficiënt en het schrikt investeerders af, benadrukte de Berlijnse burgemeester Wowereit (SPD). De nieuwe luchthaven moet al het vliegverkeer van en naar Berlijn bundelen. De komst van het vliegveld levert de stad bovendien een broodnodige economische impuls op, aldus de voorstanders. De stad kampt al jaren met een hoge schuldenlast en staat te springen om de komst van meer bedrijvigheid.

Maar de weerstand is groot. De vierduizend klagende burgers vrezen lawaai van laag overvliegende toestellen, luchtvervuiling en ongelukken. Volgens de klagers is het stadsbestuur blind voor een andere plek voor het nieuwe vliegveld: een oude luchtmachtbasis van de Sovjet-Unie, veertig kilometer ten zuiden van Berlijn. De tegenstanders zien de rechtzaak met vertrouwen tegemoet. De rechtbank in Leipzig kondigde in april vorig jaar een bouwstop af om alle klachten in behandeling te kunnen nemen.

Het project kent een lange voorgeschiedenis; de eerste plannen voor een grote Berlijnse luchthaven zijn al veertien jaar geleden ontwikkeld. Het vliegveld zou een capaciteit krijgen van zestig miljoen passagiers per jaar en moest een knooppunt worden voor het vliegverkeer in het net verenigde Duitsland. Ter vergelijking: de Nederlandse luchthaven Schiphol verwerkte vorig jaar ruim 42 miljoen reizigers. Inmiddels zijn de verwachtingen fors naar beneden bijgesteld, maar het blijft een immens project. Geschatte kosten voor de aanleg bedragen twee miljard euro. De luchthaven moet 22 miljoen passagiers per jaar ontvangen, met de mogelijkheid door te groeien naar een capaciteit van veertig miljoen. In 2011 moet Berlin Brandenburg International zijn deuren openen. Tegel en Tempelhof gaan dan dicht.

De Berlijnse constellatie is een erfenis uit de Koude Oorlog. Vliegveld Schönefeld is in 1947 op bevel van de Russische bezettingsautoriteiten aangelegd omdat Oost-Berlijn geen luchthaven bezat. Schönefeld groeide uit tot de centrale luchthaven van de DDR. Het vliegveld is aangewezen als beste plek voor de nieuwe Berlijnse luchthaven omdat het als enige van de drie Berlijnse vliegvelden buiten de stad ligt. De vliegvelden Tegel en Tempelhof zijn door bebouwing omgeven en hebben nauwelijks uitbreidingsmogelijkheden.

Financial Times Deutschland
Prozess um Flughafen Berlin startet

FAZ.NET
Der Mammutprozeß um den Berliner Großflughafen beginnt

Handelsblatt
Wowereit erwartet grünes Licht für BBI

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger