Waar gaan we heen?

Achtergrond - 30 september 2003

(30 september 2003) Als je in Duitsland goedkoop wilt reizen of als je plaats hebt in je auto, maak je gebruik van de Mitfahrzentrale. In de meeste grote steden is zo'n organisatie te vinden. Dat werkt goed, maar de klassieke Mitfahrzentrale heeft inmiddels concurrentie gekregen: steeds meer mensen vinden reisgenoten via het internet, door heel Europa.

Amsterdam-Berlijn voor zeventien euro. Frankfurt-Utrecht helemaal gratis. Wie plaats heeft in zijn auto kan benzinekosten delen en ook eens een goed gesprek tijdens de rit voeren. Voor de lifters is het een goedkope manier om van stad tot stad te reizen. "In Duitsland is deze manier van liften en iemand meenemen populair", zegt Coskun Tuna van het internetplatform www.mitfahrzentrale.de. Je ziet nauwelijks meer lifters op straat met de duim omhoog. Tegenwoordig gebruik je je vingers voor je toetsenbord of je telefoon. En als je heel spontaan besluit weg te willen, kan het ook per sms.

Mitfahrzentrale.de is de enige zakelijke liftcentrale op internet en is met ongeveer tienduizend aangeboden ritten per maand de grootste. Sinds begin 2003 heeft deze dienst meer dan een half miljoen bezoekers per maand. Meer dan vierhonderdduizend geregistreerde leden vinden elkaar voor een gezamenlijke autorit, gemiddeld bijna drie personen per rit. "We groeien continu", zegt woordvoerder Tuna, "dit jaar hebben we een ledengroei van zestig procent, maar dat ligt ook aan het nieuwe prijssysteem van de Duitse spoorwegen. Op zoek naar goedkopere alternatieven voor de trein dachten veel mensen weer aan de goede oude liftcentrale."

Alleen maar voordelen
Alle andere internet-liftcentrales zijn gratis, omdat ze reclame-inkomsten hebben of omdat het om extra aanbiedingen van bedrijven of vrijwilligers gaat. Mitfahrzentrale.de, waar je gedeeltelijk voor moet betalen, wil zich uitsluitend als serieuze mobiliteitsondernemer profileren. "Twee van onze zes medewerkers werken bij de klantenservice. Zij behandelen telefonische en schriftelijke klachten. Als iemand bijvoorbeeld meerdere keren een rit reserveert en dan niet komt opdagen, krijgt hij geen toegang meer tot onze website", geeft Coskun Tuna als reden voor de financiële bijdrage voor de gebruikers. Databankonderhoud om misbruik tegen te gaan.

Soms hebben vrouwen zo hun twijfels om bij onbekende mannen in de auto te stappen. Bij de klassieke liftcentrale moet iedereen zich persoonlijk legitimeren in één van de filialen. Dat komt het veiligheidsgevoel duidelijk ten goede. Bij de internetcentrales ontbreekt dat. Daarom biedt de Mitfahrzentrale.de een extra service alleen voor vrouwen. Zo'n twintigduizend vrouwen per maand gebruiken deze dienst, die geheel gratis is.

Verschillende soorten en maten
De internetplatformen die bemiddelen bij het liften zijn zeer verschillend in gebruikersvriendelijkheid. Bij de één kun je naar een periode van meerdere vertrekdagen zoeken, bij de ander moet je op het formulier een bepaalde dag invullen. Sommige aanbiedingen zijn op plaats gesorteerd, terwijl je elders als doel gewoon alleen maar 'Nederland' kunt aangeven om een flexibel overzicht van het aanbod te krijgen. Het is in ieder geval zinvol de heen- en terugreis als aparte ritten in te voeren, als de software dat niet al automatisch doet.

Sommige online liftcentrales verkopen ook ongevallenverzekeringen voor degenen die meerijden. Want als de chauffeur een ongeluk veroorzaakt zijn de lifters alleen verzekerd als er een aanvullende verzekering voor inzittenden is afgesloten. Ook de gemeenten in Noordrijn-Westfalen hebben het autodelen weer ontdekt. Het project 'Pendlernetz' richt zich op forensen. Alleen al in het Ruhrgebied reizen dagelijks 3,4 miljoen mensen van huis naar werk op en neer. Tachtig procent doet dat met de eigen auto. Het nieuwe internetportaal Pendlernetz.de is gespecialiseerd in regelmatig afgelegde korte afstanden, ook binnen één stad. Inmiddels nemen 23 steden en regio's deel aan het project. De technische aanbieder is hetzelfde bedrijf dat ook Mitfahrzentrale.de runt.

Als je via de verschillende liftcentrales geen passende rit kunt vinden is het altijd de moeite waard om via zoekmachines naar andere fora en prikborden te zoeken, waar naast veel andere dingen ook losse liften worden aangeboden.

Anneke Wardenbach deed in 2002 en 2003 mee aan het uitwisselingsproject van het Journalistenstipendium Nederland-Duitsland. Zij was te gast bij Radio Nederland Wereldomroep.

Mitfahrzentrale 

Mitfahrgelegenheit 

Europe Hitchhikers 

Citynetz 

She drives

Hitchhikers

Drive2day 

Digihitch

Vertaling: Marja Verburg  
Foto's: Anneke Wardenbach

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger