Duitslandweb logo Duitslandweb

Nedersaksen: boetegeld Volkswagen naar internet en ziekenhuizen

Kort nieuws - 26 juni 2018 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Nedersaksen wil de miljard euro die Volkswagen aan de deelstaat moet betalen vanwege de fraude met uitstoot van dieselauto's, investeren in de uitbreiding van sneller internet en universitaire ziekenhuizen in Hannover en Göttingen. Dat heeft premier van Nedersaksen Stephan Weil (SPD) maandag gezegd. 

Ruim 350 miljoen euro is gereserveerd als investering in snellere internetverbindingen, ziekenhuizen en hogescholen. Daarnaast is 100 miljoen euro bestemd voor de renovatie van sportfaciliteiten, schuldenvermindering en een milieufonds voor schonere lucht. 

De plannen voor de investeringen leverden discussies op. De ministers van Financiën van de deelstaten Hessen, Sleeswijk-Holstein en Brandenburg eisten bijvoorbeeld een verspreiding van het boetegeld. Volgens Thomas Schäfer, de minister van Financiën in Hessen, is de schade van Volkswagen landelijk, en dus zou het boetegeld ook landelijk verdeeld moeten worden. Lees meer bij Frankfurter Allgemeine Zeitung.  

Lees ook op Duitslandweb: Volkswagen, geen doorsnee Duits concern 

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger