Duitslandweb logo Duitslandweb

Proces tegen Volkswagen begonnen

Kort nieuws - 10 september 2018 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Op maandag is in de Nedersaksische stad Braunschweig de eerste grote Duitse rechtszaak tegen Volkswagen begonnen. Aandeelhouders zien zichzelf beschadigd door het dieselschandaal en willen schadevergoeding. 

Volkswagen kwam wereldwijd in opspraak nadat in september 2015 ontdekt werd dat het bedrijf de uitstoot van dieselauto's manipuleerde met sjoemelsoftware. Vandaag begint de zaak over een gezamenlijke schadeclaim van beleggers. Het deelstaatgerechtshof in Braunschweig behandelt de claim van belegger Deka Investment. De uitspraak zal ook gelden voor de claims van andere beleggers. 

Deka Investment eist meer dan 200 miljoen euro om de waardevermindering van de aandelen na het schandaal te compenseren. Dit is nog maar het topje van de ijsberg: in totaal wordt er geprocedeerd voor een bedrag van ongeveer 9,5 miljard euro. Dit is het hoogste bedrag dat aandeelhouders ooit van een Duits concern geëist hebben. 

Aan de rechters de taak om de komende maanden te beoordelen of Volkswagen investeerders tijdig heeft geïnformeerd over de affaire. Lees meer bij FAZ.net.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger