
Spoorbazen naar Berlijn om te praten over snelle trein
Kort nieuws - 17 september 2018 - Auteur: Redactie DuitslandwebEen delegatie van de NS, Prorail en het kabinet is maandagmorgen met een extra trein naar Berlijn vertrokken om daar te praten over een snellere treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn.
Die reis duurt nu nog zes uur en twintig minuten. De speciale trein die vandaag rijdt is een half uur sneller door Nederlandse stations over te slaan. De topmannen van de NS en Prorail willen met hun Duitse collega's praten over onder meer het schrappen van tussenstations op het Duitse deel van het traject en het verhogen van de snelheid waar mogelijk.
De NS hoopt vanaf 2020 andere locomotieven te kunnen inzetten, die de locomotiefwissel in Bad Bentheim overbodig maken. Dat scheelt nog eens ruim tien minuten. De NS sprak de ambitie uit om op termijn in vier uur van Amsterdam naar Berlijn te rijden. Maar dat is alleen haalbaar met andere infrastructuur, andere locomotieven, minder tussenstops en voorrang op regionale treinen. In een eerste stap willen de Nederlanders één snellere trein per dag laten rijden. Lees meer bij Tagesspiegel en bij de Wolfsburger Allgemeine Zeitung
Lees meer over 'Nederlands-Duitse samenwerking':

'Ik vraag aandacht voor grenseffecten van wetten'
De nieuwe Nederlandse ambassadeur in Berlijn, Ronald van Roeden, vertelt in deze podcast over zijn werk en wat hij wil bereiken in de Duits-Nederlandse samenwerking.
Geliefde Duitse zalm nog steeds in Nederlandse netten
Pas eind 2023 komt er onder Duitse druk een visverbod bij de Haringvlietdam om trekvissen te beschermen.

Scholz en Rutte spreken over oorlog en energie
Scholz benadrukte in Den Haag de goede Duits-Nederlandse samenwerking.

Zorg in Nederland en Duitsland: grote verschillen
Onderzoeker Lena Ansmann over revalidatie, antibiotica en personeelstekort in de grensregio.
Reacties
Geen reacties aanwezig