Duitslandweb logo Duitslandweb

Duits minimumloon stijgt met 51 cent

Kort nieuws - 1 november 2018 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Het wettelijk minimumloon in Duitsland stijgt per 1 januari 2019 van 8,84 euro naar 9,19 euro per uur. Dat heeft het kabinet woensdag besloten. Een tweede stijging volgt een jaar later, naar 9,35 euro. 

De regering volgt met de verhoging het advies dat de Mindestlohnkommission afgelopen juni gaf. Ongeveer twee miljoen mensen moeten gaan profiteren van de toename. 

Minister van Financiën Olaf Scholz (SPD) pleitte woensdag in een gastbijdrage in de Bild Zeitung voor een wettelijk minimumloon van 12 euro per uur. Hij vindt dat Duitse bedrijven niet op loon moeten besparen. Ook andere SPD'ers als Thomas Opperman en partijvoorzitter Andrea Nahles spraken zich uit voor een verhoging van het minimumloon naar 12 euro. Die Linke heeft het minimumloon altijd als te laag beschouwd en wil ook minstens 12 euro per uur.

Duitsland kent pas sinds 2015 een wettelijk minimumloon. Destijds bedroeg dat 8,50 per uur. In 2017 werd het verhoogd tot 8,84 euro. Om de twee jaar wordt het opnieuw vastgelegd. Lees meer bij Zeit Online

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger