
Autofabrikanten betalen mee aan aanpassing sjoemeldiesels
Kort nieuws - 9 november 2018 - Auteur: Redactie DuitslandwebDonderdag, op de dag dat de rechtbank in Keulen rijverboden voor diesels oplegde voor de steden Keulen en Bonn, onderhandelde verkeersminister Scheuer met de auto-industrie over motoraanpassingen bij dieselauto's die een te hoge uitstoot van schadelijke stoffen hebben.
De autofabrikanten willen in eerste instantie inzetten op inruilacties. Automobilisten in de 15 meest vervuilde steden krijgen korting op een nieuwe auto. Vanaf 2020 zijn Volkswagen en Daimler bereid om auto's die dan nog niet zijn ingeruild, van katalysatoren te voorzien zodat ze schoner worden. Daaraan willen VW en Daimler 3000 euro per auto bijdragen. BMW blijft tegen deze zogenoemde hardware-aanpassingen. Het compromis is kritisch ontvangen. In het centrum van Keulen geldt vanaf april 2019 al een rijverbod voor oudere diesels en ook Berlijn, Bonn en waarschijnlijk nog meer steden krijgen volgend jaar in bepaalde straten dieselverboden. Als automobilisten hun auto pas in 2020 kunnen laten uitrusten met een katalysator, is dat te laat, zegt onder meer de ADAC. Lees meer bij Frankfurter Allgemeine zeitung
Lees meer over 'Economie':

Duitsland blijft een oase voor PFAS-uitstoters
Duitsland heeft geen maxima voor PFAS-uitstoot. Dat heeft vergaande gevolgen, ook voor Nederland.

Elon Musk verzet zich tegen Duits arbeidsrecht
De Duitse Tesla-fabriek ligt onder vuur omdat die zich niets aantrekt van het Duitse arbeidsrecht. Zo worden zieke werknemers gekort op hun loon.

Waar gaat het mis in de Duitse economie?
De Duitse economische groei blijft achter. Met deze knelpunten moet een nieuwe regering aan de gang.

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
Reacties
Geen reacties aanwezig