Duitslandweb logo Duitslandweb

Autofabrikanten betalen mee aan aanpassing sjoemeldiesels

Kort nieuws - 9 november 2018 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Donderdag, op de dag dat de rechtbank in Keulen rijverboden voor diesels oplegde voor de steden Keulen en Bonn, onderhandelde verkeersminister Scheuer met de auto-industrie over motoraanpassingen bij dieselauto's die een te hoge uitstoot van schadelijke stoffen hebben. 

De autofabrikanten willen in eerste instantie inzetten op inruilacties. Automobilisten in de 15 meest vervuilde steden krijgen korting op een nieuwe auto. Vanaf 2020 zijn Volkswagen en Daimler bereid om auto's die dan nog niet zijn ingeruild, van katalysatoren te voorzien zodat ze schoner worden. Daaraan willen VW en Daimler 3000 euro per auto bijdragen. BMW blijft tegen deze zogenoemde  hardware-aanpassingen. Het compromis is kritisch ontvangen. In het centrum van Keulen geldt vanaf april 2019 al een rijverbod voor oudere diesels en ook Berlijn, Bonn en waarschijnlijk nog meer steden krijgen volgend jaar in bepaalde straten dieselverboden. Als automobilisten hun auto pas in 2020 kunnen laten uitrusten met een katalysator, is dat te laat, zegt onder meer de ADAC. Lees meer bij Frankfurter Allgemeine zeitung

 

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger