Duitslandweb logo Duitslandweb

Autofabrikanten betalen mee aan aanpassing sjoemeldiesels

Kort nieuws - 9 november 2018 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Donderdag, op de dag dat de rechtbank in Keulen rijverboden voor diesels oplegde voor de steden Keulen en Bonn, onderhandelde verkeersminister Scheuer met de auto-industrie over motoraanpassingen bij dieselauto's die een te hoge uitstoot van schadelijke stoffen hebben. 

De autofabrikanten willen in eerste instantie inzetten op inruilacties. Automobilisten in de 15 meest vervuilde steden krijgen korting op een nieuwe auto. Vanaf 2020 zijn Volkswagen en Daimler bereid om auto's die dan nog niet zijn ingeruild, van katalysatoren te voorzien zodat ze schoner worden. Daaraan willen VW en Daimler 3000 euro per auto bijdragen. BMW blijft tegen deze zogenoemde  hardware-aanpassingen. Het compromis is kritisch ontvangen. In het centrum van Keulen geldt vanaf april 2019 al een rijverbod voor oudere diesels en ook Berlijn, Bonn en waarschijnlijk nog meer steden krijgen volgend jaar in bepaalde straten dieselverboden. Als automobilisten hun auto pas in 2020 kunnen laten uitrusten met een katalysator, is dat te laat, zegt onder meer de ADAC. Lees meer bij Frankfurter Allgemeine zeitung

 

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Tassen kopen of zakken vullen

Tassen kopen of zakken vullen

De BTW-verlaging die Duitsland invoert, is een fraai psychologisch instrument, merkt Carsten Brzeski aan zijn gezin.

Lees meer

Economische paleisrevolutie

Economische paleisrevolutie

Dat Duitsland meer wil investeren komt door nieuwe lichting economen op de Duitse ministeries, stelt econoom Carsten Brzeski.

Lees meer

De gekroonde crisismanager

De gekroonde crisismanager

Duitsland is kampioen in crisismanagement en doet ineens wat lang ondenkbaar was, ziet Carsten Brzeski.

Lees meer

Op weg naar een verloren decennium

Op weg naar een verloren decennium

Na tien gouden jaren danst de Duitse economie in 2020 op de vulkaan, schrijft econoom Carsten Brzeski.

Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger